Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Projekt arbete - Ros Tema

  • Johannahjelm 25 augusti 2009

    Hej!

    jag behöver hjälp att hitta recept.

    jag ska ha ett projekt arbete på min kusins restaurang, ska planera en middag med Ros tema, ska ha rosor på bordet, rosor på servetterna och rosor i maten :)

    Rosepeppar, rosmarin och sånt finns ju många recept av.
    Men det skulle vara extra kul att riktigt ha rosor i.
    Typ rosen blad eller rosvatten.

    Jag behöver tips!

  • Annafbg 25 augusti 2009

    Hej!
    Gå till "sök recept" och använd sökordet "rosen" så får du över 120 träffar på recept som innehåller rosenvatten, rosenblad etc.
    Lycka till med arbetet!

  • Johannahjelm 25 augusti 2009

    Tack :)

  • The_mama97mia 25 augusti 2009

    Hmm, tänkte just på att man ofta gör "laxrosor" - du vet av rökt eller gravad lax?

  • Erajscha 25 augusti 2009

    och potatismosrosor!

  • The_mama97mia 25 augusti 2009

    (Y)

  • gimmiahug 25 augusti 2009

    Rosengelé

    Prova rosengelé! Det växte jag upp på till Söndagssteken och är sååå gott!

  • Johannahjelm 25 augusti 2009

    jaa, det skulle vara snyggt att ha det som förrätt :)

  • matmymlan 26 augusti 2009

    Rosenvatten köper du i mellnöstern/indiska butiker för en spottstyver.
    Användes mycket förr på svensk mat. Man kan smaksätta efterätter med bara ett uns i, tex en pannacotta, el gräddkokt rispudding. Eller pensla lite på en smulpaj , smaksätta en sorbet .
    Gott att kombinera med smak från citruszest. Eller varför inte baka biscotti med ros och lavendelsocker i!
    Till sockret:
    Varva obesprutade kronblad och färska lavendelblommor med strösocker i en stor burk med lock (ta färre lavendel än rosor, annars tar lavendeln över, el gör 2 separata burkar.)
    Förvara i min tre veckor och skaka om burken några gånger i veckan. Sockret blir lite fuktigt , men det spelar ingen roll. Använd sen i bakrecept inklusive blommorna (som torkat) som vanligt socker, jättegott och vackert! Vill man lyxa till det kan man göra biscottin extra stora och doppa dem till hälften i vit el mörk choklad :p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.