Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Respons på tänkt bröllopsbuffé - tack!

  • lilla_charmtrollet 24 mars 2008

    Nu har jag varit här och tjuvläst och knyckt recept ett tag, men nu var det dags att skriva mitt första inlägg, och hoppas på er hjälp!
    Jag ska gifta mig i augusti (L) och vi är förstås superglada över det. Då jag älskar mat och matlagning har vi gett oss tusan på att fixa en kall buffé själva, trots att vi får runt 100 gäster... Gjorde buffé själv när sambon fyllde 25, och den buffén hade räckt till 50 personer. Den buffén gjorde jag på en dag, inklusive att baka allt bröd och baka 4 tårtor, så jag tror att det är rimligt att vi ska kunna fixa det här med mycket hjälp, och god planering (bakar naturligtvis brödet i god tid och fryser in exempelvis)!
    Vad tror ni om detta upplägg? TIPS på supergod mat som går att frysa in, alternativt göra 2 dagar innan mottages tacksamt, vi kommer ha tillräckligt att göra dagen innan med all mat som ska lagas...

    Potatisgratäng
    Potatissallad
    Krämig pastasallad med kyckling, ruccola och pesto
    Kallskuret: Skinka, rostbiff, tjälaknul på älg.
    Kycklingspett (förmodligen lime- och honungsmarinerade)
    Laxquesadillas med tunnbröd och citrusfärskost
    (Pajer, piroger? Letar superbra recept som går att frysa in)
    Grönsallad (fixas av serveringspersonalen på dagen D)
    Ett par kalla såser
    Diverse ostar
    Bröd

  • ThomasP 24 mars 2008

    Paj blir sällan bra att frysa in men om du ej gräddar dem utan fryser de ogräddade och kör dem kvällen innan så tror jag resultatet blir bättre
    Potatisgratängen kan du göra dagen före och bara värma den sedan
    Brukar vara svårt med kylan till maten fixa gärna ett extra kylskåp eller någon annan lösning
    Har en bra kall sås med turkisk yogurt och ädelost om du vill
    Mvh Thomas

  • lilla_charmtrollet 24 mars 2008

    Tack för svar! Kylan är inga problem, vi har tillgång till hemkunskapsköket på skolan som ligger i närheten av festlokalen - smidigt värre!
    Både jag och blivande maken är barnsliga och ogillar ädelost (det enda vi inte äter), men tack ändå!

  • monac 24 mars 2008

    låter som ett mycket genomtänkt meny förslag och gott!!! vill bara önska lycka till!:)

  • anluk 24 mars 2008

    Va kul att du skall gifta dig!
    Tror nog du fixar det eftersom du gjort buffén tidigare och med mycket hjälp och ett glatt humör så fixar det sig. Det du skrivit upp låter som ett mycket bra förslag.

  • enAnnan 24 mars 2008

    Grattis!!!
    :)

    Jag tycker oxå att det låter som ett bra upplägg.
    Men skippa pajerna,
    de behövs väl inte.
    Du har så mycket annat som passar bättre till.

    En massa grönsaksstavar o en god hoummos hade jag kunnat tänkt mig att ställa fram oxå, med det andra.
    Utan paj o pirog alltså
    :)

  • lilla_charmtrollet 24 mars 2008

    Tack för all respons! Det känns som att man inte är helt ute och cyklar då! :)
    Jag gör nog som enAnnan föreslog och skippar pajerna! Det kan nog bli tillräckligt med jobb ändå, och lite kul med en kall buffé som INTE innehåller pajer, det känns som en given del av en kall buffé egentligen... :)
    Ska provlaga kycklingspetten och hummus idag, spännande!

  • Okänd 24 mars 2008

    Varmt grattis från mig med.
    Va mycket gott det blir till buffe.:)Lycka till i Augusti:p

  • Ketronya 24 mars 2008

    Jag måste bara få fråga, ska allt vara kallt? Även potatisgratängen?

  • farmoringer 24 mars 2008

    Lycka till i augusti..........Du verkar redan ha tänkt igenom allt noga så det lär nog bli perfekt allting. Kall buffe är perfekt för då kan man förbereda allt. :)

  • lilla_charmtrollet 24 mars 2008

    Skrivet av Ketronya den 24 mar 2008

    Jag måste bara få fråga, ska allt vara kallt? Även potatisgratängen?


    Nej, du tänker helt rätt! Potatisgratängen ska värmas! Eftersom allt annat är kallt tänker jag på det som en kall buffé!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.