Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Snart Mårten gås.....

  • majamia 22 oktober 2008

    brukar ni fira detta?? Vi brukar alltid laga kalkon istället för gås, tycker att gås är lite för fet. Vi brukar ha svartsoppa till förrätt och för dom som inte gillar det brukar jag göra en laxtoast. Till kalkonen äter vi kokt potatis, brysselkål, rödkål, gele, kråset och sås gjord på den goda skyn. kalkonen fyller jag med äpple och katrinplommon och kryddar med citronpeppar. Middagen avslutas alltid med en skånsk äpplekaka och vaniljsås. Efter detta är man väldigt mätt och trätt :D

    Hur lagar ni er "gåsamiddag"?

  • majamia 23 oktober 2008

    lfirar och lagar ingen gåsamiddag här? :o

  • Ekorrungen 23 oktober 2008

    Tyvärr blir det ingen numera:(, men saknar det jättemycket. Bodde i Höganäs under 14 år och där hade vi gåsamiddag som sammanföll med min födelsedag och fars dag i november. Vi provade svartsoppa ett år, men den åkte ut lika fort:D luktade gott, men smakade vedervärdigt(N)(N) Längtade varje år!!!(Y)(Y)

  • majamia 23 oktober 2008

    Skrivet av Ekorrungen den 23 okt 2008

    Tyvärr blir det ingen numera:(, men saknar det jättemycket. Bodde i Höganäs under 14 år och där hade vi gåsamiddag som sammanföll med min födelsedag och fars dag i november. Vi provade svartsoppa ett år, men den åkte ut lika fort:D luktade gott, men smakade vedervärdigt(N)(N) Längtade varje år!!!(Y)(Y)



    Då är det kanske dags att ta upp traditionen i år igen :D
    Skickar med ett recept som Tina Nordström skapat och det är toppen gott (Y)

    Tinas gåsamiddag

  • Wombat04 23 oktober 2008

    Vi brukar också laga kalkon på Mårtensafton, men vi började inte fira det förrän härom året. Vi är ju inte skåningar, men en anledning att laga och äta en god middag är alltid välkommen! Vi lagar kalkonen på liknande sätt som du, majamia, och brysselkål är ett absolut måste - den lite bittra smaken passar så väl ihop med kalkonens milda smak och härliga konsistens ... *hungrig*

  • segerwitch 23 oktober 2008

    :DVi brukar fira Mårtenafton med svartsoppa, gås och skånsk äpplekaka mmmm.(Y)
    Fasten vi är immigrerade göteborgare sen 12 år tillbaka.:D

  • majamia 23 oktober 2008

    Härligt, vi skåningar delar så gärna med oss av vår tradition :D(L)

  • zizzi08 23 oktober 2008

    :o Har aldrig firat detta men kalkon(Y)(Y är aldrig fel

  • martina63 23 oktober 2008

    svartsoppa får mig att få frossa, huuuu....

  • segerwitch 23 oktober 2008

    Skrivet av martina63 den 23 okt 2008

    svartsoppa får mig att få frossa, huuuu....


    :pTror du inte att man har förutfattad menig om det??Det hade jag, men nyfiken som jag är ville jag prova, min mamma flyttade också till Skåne, men även hon inbiten
    göteborgare, fattade tycke för svartsoppa. De flesta äter ju blodpudding??

  • majamia 23 oktober 2008

    Skrivet av segerwitch den 23 okt 2008

    Skrivet av martina63 den 23 okt 2008

    svartsoppa får mig att få frossa, huuuu....


    :pTror du inte att man har förutfattad menig om det??Det hade jag, men nyfiken som jag är ville jag prova, min mamma flyttade också till Skåne, men även hon inbiten
    göteborgare, fattade tycke för svartsoppa. De flesta äter ju blodpudding??


    Så är det nog ofta, det låter ju inte alls lika gott som det faktiskt smakar! (Y) Prova gärna, smaken kan ju ändra sig! :D

  • farmoringer 23 oktober 2008

    Förr köpte jag alltid gås av nån som födde upp, på den tiden jag bodde i Halland. Men här uppe i norr, i alla fall i mitt samhälle, har jag nog aldrig sett gås...Men jag tycker det är jättegott. Visst är det fett men man tar ju bort skinnet och äter köttet och det smakar bara sååååå gott. Kalkon äter vi alltid till jul här..

  • Ekorrungen 24 oktober 2008

    Skrivet av majamia den 23 okt 2008

    Skrivet av Ekorrungen den 23 okt 2008

    Tyvärr blir det ingen numera:(, men saknar det jättemycket. Bodde i Höganäs under 14 år och där hade vi gåsamiddag som sammanföll med min födelsedag och fars dag i november. Vi provade svartsoppa ett år, men den åkte ut lika fort:D luktade gott, men smakade vedervärdigt(N)(N) Längtade varje år!!!(Y)(Y)



    Då är det kanske dags att ta upp traditionen i år igen :D
    Skickar med ett recept som Tina Nordström skapat och det är toppen gott (Y)

    Tinas gåsamiddag


    Tack så mycket för receptet, men tyvärr, jag har motorikproblem så det blir att jag tappar på golvet o s v. Kan inte du skicka upp lite varje år?:p:D Bara skoja. "Svärmor" gjorde äpplekaka med skivad smör och ströbröd på, äkta vaniljsås! med riktig vaniljstång. Jag åt jättemycket i början av detta, inte undra på man gick upp i vikt:p Hennes goa mat!!(L)

    Puss & kram Carin

  • festmaten 24 oktober 2008

    Fast jag är infödd skåning har jag aldrig lärt mig gilla gåsamidag.Tycker köttet känns för fett, och svartsoppa kan jag bara inte äta:'(

    Istället äter vi kalkon, det tycker vi är jättegott.
    Och äppelkaka med vaniljsås(Y)

  • luthfisk 12 november 2008

    Våran släkt är jätteskånsk så 15 pers äter svartsoppa, gås och eblekaga(Äpplekaka :P) och gör allt själva.

    Inte för att vi bor i Skåne men iallafall. Hela släkten är skånsk. Kan lägga ut receptet på svartsoppa någon dag. Det är typ farfars farfars recept.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.