Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sommarfest

  • majamia 11 juni 2008

    (L)Varje sommar bjuder vi in ca 8 familjer till vår stuga på sommarfest. Vi bjuder på kaffe, saft och tårta på em när alla kommer.

    Alla tar med sig sina sommarfavoriträtter till vår gemensamma buffe som vi äter på kvällen, vilket brukar bli kanon. känns som ett lysande koncept.

    Alla sover över i tält eller på egen madrass så det blir många att bjuda på frukost dagen efter men himmla kul :p

    Vi brukar ordna tipsrunda där frågorna handlar om gästerna och kul lekar samt kluringar och vi tävlar i lag om ca 5-6 i varje. Brukar även ha sånger och annat kul vid bordet.

    Undrar om ni har massa tips på kul aktiviteter/kluringar mm mm och på något gott att bjudan på.
    Vi har kört mycket så nu behöver vi massa inspiration av er (L)

    Vi har även whiskyprovning på kvällen då vi alla älskar scotch islay whisky (L)

    Tack på förhand!

  • ros 11 juni 2008

    :)På en tipsrunda så kan man ha svarta påsar med olika innehåll i som är tillslutna. De tävlande ska försöka känna utanpå vad det innehåller. Ex: penna, legokloss, slime, miniverktyg, kapsylöppnare, kontakt mm. Det är bara fantasin som får göra det svårt och klurigt.
    Lycka till!(Y)

  • majamia 11 juni 2008

    Skrivet av ros den 11 jun 2008

    :)På en tipsrunda så kan man ha svarta påsar med olika innehåll i som är tillslutna. De tävlande ska försöka känna utanpå vad det innehåller. Ex: penna, legokloss, slime, miniverktyg, kapsylöppnare, kontakt mm. Det är bara fantasin som får göra det svårt och klurigt.
    Lycka till!(Y)


    Tack för tipset, det tar vi med oss!

  • zudette 12 juni 2008

    Hej

    Jag googlade på ordet "klurigheter" och upp kom det en drös sidor där du säkert kan hitta passande aktiviteter - tankenötter mm. Bla hittade jag denna sida där det finns en avd för utelekar! Kan det vara nåt??

    http://hem.passagen.se/lark/klurig.htm

  • majamia 12 juni 2008

    Skrivet av zudette den 12 jun 2008

    Hej

    Jag googlade på ordet "klurigheter" och upp kom det en drös sidor där du säkert kan hitta passande aktiviteter - tankenötter mm. Bla hittade jag denna sida där det finns en avd för utelekar! Kan det vara nåt??

    http://hem.passagen.se/lark/klurig.htm


    Tack :) jag har använt lita av dessa redan och så behöver jag facit vilket där inte finns. Jag får maila och fråga :)
    Tack för tipset!
    Hoppas på ännu fler tips (L)

  • majamia 12 juni 2008

    puffar :D

  • matnjutaren 12 juni 2008

    Har en lek som både vuxna och barn har kul av. :)
    Krävs bara 2 stolar o 2 papperslappar med JA eller NEJ, en bit tejp att sätta fast lapparna med.

    Ja eller Nej.

    Skriv ja el. nej frågor.
    Dela opp de tävlande i 2 lag.
    (vuxna får svårare frågor och barnen lite lättare. *L*)
    Sätt en stol några meter från varje led.
    En stol ska ha JA-lapp å en NEJ-lapp.
    Ställ dina Ja o Nej frågor.
    De första i varje lag ska då springa fram och sätta sig på det svar som de tror är rätt.
    Det lag som fått flest rätt vinner.:)

    Är barnen i olika åldrar?
    För jag har en massa lekar man kan göra :)
    Blir lättare om man vet på ett ungefär hur stora barnen är. :)
    Ska iväg nu men återkommer gärna igen sen med fler förslag, om du vill.. .(L)

  • majamia 12 juni 2008

    Skrivet av matnjutaren den 12 jun 2008

    Har en lek som både vuxna och barn har kul av. :)
    Krävs bara 2 stolar o 2 papperslappar med JA eller NEJ, en bit tejp att sätta fast lapparna med.

    Ja eller Nej.

    Skriv ja el. nej frågor.
    Dela opp de tävlande i 2 lag.
    (vuxna får svårare frågor och barnen lite lättare. *L*)
    Sätt en stol några meter från varje led.
    En stol ska ha JA-lapp å en NEJ-lapp.
    Ställ dina Ja o Nej frågor.
    De första i varje lag ska då springa fram och sätta sig på det svar som de tror är rätt.
    Det lag som fått flest rätt vinner.:)

    Är barnen i olika åldrar?
    För jag har en massa lekar man kan göra :)
    Blir lättare om man vet på ett ungefär hur stora barnen är. :)
    Ska iväg nu men återkommer gärna igen sen med fler förslag, om du vill.. .(L)


    Tack för tipsen, det lät kul! Är det så att alla lagen som svarat rätt på frågan får poäng eller gäller det att vara snabbast?
    Kom gärna med fler tips, det uppskattar jag verkligen! :D

  • matnjutaren 12 juni 2008

    Den som först sätter sig på stolen med rätt svar är den som får poängen till sitt lag: Hoppas du förstår vad jag menar? :p

    Har en lek till men den kanske du redan kört med? :)

    BALLONGLEKEN.
    Varje person, liten som stor, :p får varsin ballong knuten runt foten i ett snöre.
    Sen gäller det att hålla sig borta från andra och på samma gång trampa i sönder andras ballonger.:D
    Den som lyckas ha kvar sin ballong hel längst är segraren.
    Barn gillar när vuxna är med och "larvar sig".
    Och denna leken är just en sån som får alla att ha kul! (L)(Y)

  • stinta 12 juni 2008

    http://hem.passagen.se/annaxx/vuxenlek.html
    Här har jag hittat en massa bra lekar. Ex verktygsleken, som folk verkligen har haft vissa problem med:p Försök skala ett äpple ( som jag brukar använda) med en locktång:D

  • matnjutaren 12 juni 2008

    BALLONGKRAMEN:
    Sätt ihopa par och låt dem krama itu ballongen mellan sig.
    Inte sååå lätt som man kan tro. :p

  • matnjutaren 12 juni 2008

    Skrivet av stinta den 12 jun 2008

    http://hem.passagen.se/annaxx/vuxenlek.html
    Här har jag hittat en massa bra lekar. Ex verktygsleken, som folk verkligen har haft vissa problem med:p Försök skala ett äpple ( som jag brukar använda) med en locktång:D

    Jag kikade in där nu och fick se att jag skrev visst i "onödan" nu :p
    Den leken fanns ju med där: :D(Y)

  • majamia 12 juni 2008

    Skrivet av stinta den 12 jun 2008

    http://hem.passagen.se/annaxx/vuxenlek.html
    Här har jag hittat en massa bra lekar. Ex verktygsleken, som folk verkligen har haft vissa problem med:p Försök skala ett äpple ( som jag brukar använda) med en locktång:D


    Hej och stort tack för tipset men alla dom kluringarna har jag provat och dom är jättekul så dom kan jag varmt rekomendera till andra, samt även några av lekarna (Y)
    Jag ska kolla igenom lekarna igen....
    Önskar ännu fler tips tack alla ni snälla :D

  • majamia 12 juni 2008

    Skrivet av matnjutaren den 12 jun 2008

    Skrivet av stinta den 12 jun 2008

    http://hem.passagen.se/annaxx/vuxenlek.html
    Här har jag hittat en massa bra lekar. Ex verktygsleken, som folk verkligen har haft vissa problem med:p Försök skala ett äpple ( som jag brukar använda) med en locktång:D

    Jag kikade in där nu och fick se att jag skrev visst i "onödan" nu :p
    Den leken fanns ju med där: :D(Y)


    Det göringet, tipsa gärna vidare när ni kommer på något. (Y)

  • pia61 12 juni 2008

    Ja, jag har då fått en massa bra tips, tackar för detta!!! (Y) :p

  • matnjutaren 12 juni 2008

    Kommer en till...:)

    FLUGSMÄLLAREN

    Alla ställer sig i en ring med händerna utsträckta och ska föreställa flugor.
    1 i mitten är "flugsmällaren".
    Flugsmällaren ska försöka träffa flugornas händer.
    Så fort någon tror att hon ska bli smälld på händerna, tar hon kvickt opp dem på axlarna.
    Den som blir träffad av flugsmällaren, får ta över och själv bli en ny flugsmällare. :)

    Denna leken är en sån där bra lek som alla kan vara med i och utan att någon rekvisita behövs. (Y)

  • anluk 12 juni 2008

    Har inga tips men tycker detta verkar vara en kanonkul idé att träffas på. När jag nämnde det för maken att det var whiskey-provning också tyckte han helt plötsligt att detta måste vi ju ha...............Ha det så jättekul!!!!!!!!!!!!!!!

  • majamia 12 juni 2008

    Skrivet av anluk den 12 jun 2008

    Har inga tips men tycker detta verkar vara en kanonkul idé att träffas på. När jag nämnde det för maken att det var whiskey-provning också tyckte han helt plötsligt att detta måste vi ju ha...............Ha det så jättekul!!!!!!!!!!!!!!!


    Tack det ska vi :D Detta är en tradition som vi haft sen 5 år tillbaka. Nu är det så att familjerna frågar inte om utan när vi ska ha festen, vilket är jätteskoj :D Det lustiga är att utan att vi pratat oss samman så mkt innan har det alltid blivit underbar mat med stor variation. Nästan alla familjerna som vi bjuder har stort matintresse så det brukar vara mkt hög klass på maten, viket är underbart (Y)
    Härliga recept som är lagade med mkt kärlek (L)

    Vi är blandade lag vid tävlingarna och sen har vi bordsplasering i tältet som vi sätter upp. Sist fick alla uppdrag som stod under deras tallrik, tex skulle min man slå sig på bröstet och låta som tarzan varje gång hans bordsdam drack, och en annan skulle sjunga hej tomtegubbar varje gång någon skålade och jag skulle ta mat från grannens tallrik då och då mm mm det var väldigt kul. Sånghäftet används även det flitigt. Efter maten blir det efterrätt :p för det kan man inte vara utan och sen börjar whiskyprovningen....:D:p

    Det är väldigt kul och lite enklare för oss som ordnar när alla hjälps åt med maten. Vi brukar ju bli närmre 30 pers. Jag brukar dock lägga ner en massa tid på kluringar , frågesport, tipsrunda och annat kul som alltid uppskattas och det hinner man ju bättre när man slipper stå för all mat även om vi också fixar lite.

    Festen varar natten lång och det brukar vara morgon när dom sista ger sig :-)

    Det är klart att ni måste ha en sån fest, lycka till! och berätta gärna hur det gick sen :D

  • stinta 12 juni 2008

    Jag skrev en hel massa nyss men vet inte vad som blev fel å nu orkar jag inte skriva om allt igen. Så nu blir det en förkortad version. Har ni/du haft tipsrunda med gästerna som svarsalterativ? Ex. Vem suger bäst? Vem är sötast runt munnen? Vem är mest musikalisk? Sen har man då gästerna som svarsalterativ som senare får utföra en massa saker för att rätta

  • stinta 12 juni 2008

    eftersom jag oftast själv är "lekledare" på många fester; så skulle det vara kul med nya ideer. (Y)Har ju kört det mesta nu. Lek pärmen man har är varvad några gånger:p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.