Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Studentfest, tips på smått och gott?

  • Babzan 14 april 2008

    Hej, vill överraska min son med ett studentparty i sommar. Jag skulle bli jätteglad om ni kunde skicka in tips och recept på godsaker som gamla och unga studenter gillar. Det ska gärna gå att förbereda i förväg så att jag slipper stå i köket och svettas denna dag...:'( Bålrecept mottages särskilt eftersom jag aldrig blandat till ngt själv tidigare, gärna ngt som inte är så väldigt starkt....:D ev lite hottare till oss gamla studenter....
    Mvh Babzan

  • monel 14 april 2008

    Studentbål
    Blanda i sprit till valfri styrka. Den är jättegod.

    Vi grillade lite olika kött och hade potatissallad. Lätt och enkelt :D

  • Gnagett 14 april 2008

    Jag hade på min sonens studenfest en marinerad fläskfile. Lätt att göra i förväg (dagen innan) och till många. Till det hade jag en pastasallad. Hade även varmrökt lax, vanlig sallad, bröd. Och Rice Krispies tårta med jordgubbar efteråt. Den kan du också göra dagen innan och garnera samma dag. Har inte receptnr i skrivande stund så du får titta i min kokbok. Sök annars på buffè - det finns massor med gott, bl.a kyckliingfilé. Lycka till.
    Senapsmarinerad fläskfilé med pepparrot

  • SaraW 14 april 2008

    Hej Babzan!

    Hade du tänkt dig buffé eller typ trerätters?
    På min examensfest för några år sedan, hade jag buffé med en massa lättlagade rätter. Gästernas favoriter var kryddiga kycklingspett (recept på marinad finns bland mina recept). Jag hade också en västerbottenostpaj, rostad potatis, en pastasallad med sockerärter, färska räkor och en dressing på ädelost. Grönsallad, rostbiff, kallrökt lax, salami och en massa goda ostar. Ett par kalla såser och ett hembakat brytbröd. Allt kunde förberedas dagen före. Det enda jag gjorde på examensdagen var att gratinera några chèvresnittar och värma upp maten i ugnen.
    Säg till om det är något du vill ha recept på.

    Jordgubbar känns väldigt rätt som efterrätt på studenten. Kanske flädermarinerade med mandelgrädde? Eller en citrontarte med jordgubbar?

    Lycka till!

  • Babzan 16 april 2008

    Tack SaraW för dina fina tips! Jag tänkte mig buffé´, din västeerbottenostpaj verkar god den vill jag gärna ha recept på plus rostad potatis, vad är det ? Låter smaskigt

    Vårliga hälsningar Babzan

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.