Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Student/festmat...

  • MalinLarsson08 6 maj 2008

    Jag tar studenten om bara några veckor och min sambo fyller 23år och jag vet inte vad jag ska bjuda alla nära och kära på...
    Min mor och min syster tycker att vi ska bjuda på potatissallad, exotiska frukter och skinka... men jag vill inte ha de för då gör mamma sin potatissallad och jag tycker verkligen inte om det... så därför vänder jag mej hit, Vad kan man hitta på till en student / födelsedags fest?

  • Kocken1971 6 maj 2008

    Potatissallad är ju godast när man gör den själv, men personligen föredrar jag en oljebaserat istället för en med majonäs.
    Då blandar man potatis, lök ,rädisor osv. och tillsätter olja och kryddor.
    Till detta kan du bjuda på köttbullar eller kycklingfilé, eller även grillspett.
    Annars kan du göra klyftpotatisar i ugnen.
    Eller varför inte en bakpotatis......
    Dessutom olika pastasallader, med olika dressingar.
    Även tacos i små skålar går bra att servera.
    Och allting går att förbereda dagen innan, och förvara i kyl.
    Grillspett kan med fördel stekas i långpanna, i ugn 200 grader.
    Köttbullar kan " spettas ", tillsammans med grönsaker, det blir ju en egen rätt .
    Ha' gärna flutes på bordet, det är trevligt med nybakat bröd.
    Och till dessert kan man ju vispa ihop fromage, hälla i små engångsbägare och garnera.
    Enkelt och billigt

    Vill önska dig en trevlig
    studentskiva och grattis till din sambo.
    Hoppas att Ni får en underbar fest tillsammans med släkt och vänner.

  • MatAnders 6 maj 2008

    Varför inte göra massa goda grillspett som får marineras över natten och göra en göd sallad. Jag skulle verkligen tipsa om 2 recept som blir jättegott. 1. souvlaki 2. Turkisk sallad.
    Souvlakin är jättegod och salladen är lite syrlig och sommar fräsch.
    Lycka till vad du än väljer.(Y)

  • marwis 6 maj 2008

    Här får du lite tips!
    Taboule är jätte gott och enkelt att laga.Man blandar bara alla ingredienser i en spann med lock och låter stå över natten. Du behöver inte ens koka coucousen!


    Tigerkyckling

    Du kan ochså bjuda på ngn god marinerad fläskfilé. Det finns flera bra recept här på matklubben.

  • Hannsi 9 maj 2008

    hallå där:) när jag tog studenten bjöd jag på smörgåstårta:) det är gott och dom flesta tycker om det:) annars kan man ju sätta upp ett bord med lite plockmat typ buffé:) då kan man ju själv välja vad man vill äta:) lycka till

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.