Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Studenthjälp.

  • llinan 27 maj 2008

    Min dotter tar studenten och nu funderar vi på buffen vi ska bjuda på , tänkte ha marinerad kycklingfile. Vad tycker ni ska man ha en sort till typ marinerad fläskfile eller räcker det med kyckling? Ska ju också ha pastasallad, sallad, varmrökt lax och laxcheesecake och lite annat småplock. Och en fråga till hur mycket kyckling/kött behövs till ca 40 personer? Tacksam för all hjälp jag kan få.:)

  • vanillalover 27 maj 2008

    Vi ska ha bla denna fläskfilén på vår Studentfest här. Tack "mammamodesty" för receptet!! Den är fantastiskt god!
    /Marie
    Marinerad Kall fläskfilé
    För: 15 personer

    räcker till många


    Ingredienser
    1,7 kg Fläskfilé
    Smör till stekningen

    Kryddblandning:
    2 msk salt
    1/2 tsk svartpeppar
    1 tsk mexikansk kryddblandning
    1 tsk finstött rosmarin
    1 tsk salvia
    1/2 tsk vitlökspulver

    Marinad:
    1/2 tsk salt
    1 tsk svartpeppar
    1 dl vinäger
    3/4 dl vatten
    3 dl olja
    2 vitlöksklyftor; pressade
    1 gul lök; finhackad
    1 dl finhackad persilja
    1 dl kapris
    Beskrivning
    Sätt ugnen på 225°. Putsa filéerna, blanda kryddorna till kryddblandningen och klappa in den i filéerna. Bryn filéerna runt om i en stekpanna med lite smör. Lägg dem i en långpanna och stek färdigt i ugnen, 15-20 minuter beroende på tjockleken. Låt dem svalna och förvara dem i kylskåp fram till serveringen. Gör även marinaden färdig och förvara i kylskåpet. Marinad: Hacka lök och persilja fint och låt kaprisen rinna av. Blanda alla ingredienser till marinaden och smaka av den. Vispa i den då och då tills saltet har smält.

    Servering: Skär det kalla köttet i drygt 1/2 cm tjocka skivor och lägg upp på ett fat med kant. Häll marianden över och låt köttet marinera på svalt ställe minst 1-2 timmar före serveringen.

    Skrivet av MammaModesty
    2008-01-16

  • The_mama97mia 27 maj 2008

    Jag har ibland haft tur att hitta rökt fläskfilé till hyggligt pris, det funkar bra både varmt o kallt o är en salt god smak på. Gott med pepparrotsvisp/liknande till.

    Blir osäker på mängder, i vanliga fall är det ju typ 100-150 g kött per person, men när man har buffé o olika sorter tror jag att det går åt lite mer... Man äter ju mkt med ögonen o finns det många sorter tar man ju gärna av alla.... Kanske får bli liksom lite mindre mängd kött på spett etc.

    Fast jag kan tycka att ni har en massa god lax också, då kanske det räcker med en sorts kött. Kyckling är ju neutralt o de flesta äter det....

    Lycka till....
    /Mia

  • Gnagett 27 maj 2008

    Denna hade jag på sonens studentfest - mycket god om man gillar pepparrot.
    Senapsmarinerad fläskfilé med pepparrot

  • irko 27 maj 2008

    Hej!
    Jag tycker att det räcker med kycklingfilé när du har lax och annat småplock.
    Jag har fått lära mig att när man har buffé så ska man halvera en normalportion dvs om man i vanliga fall räknar 100-150 gr per portion så tar man vid buffé 50- 75 gr per portion pga att folk äter av allt så orkar man helt enkelt inte äta 150 gr av alla rätter. När jag hade mitt 50-års party så råknade jag 100 gr /port. och jag fick ändå mat över. Hoppas att det kan vara till nån hjälp! Lycka till!

  • Disen 27 maj 2008

    Hej!

    jag har också hört att man ska räkna 100-150g / port. Sen beror ju på om det är många matglada ungdomar och män, dom äter ju alltid lite extra.

    Jag fick detta utav en kock, fast det är till 60 pers och inte utav det du ska ha men det kanske kan hjälpa dig lite på traven.

    ca 7 kg fläskfilè
    ca 4 kg kassler
    ca 6 "tunga" salladshuvuden
    Ca 4 kg pastasallad

    Till en person räknar man ca:
    100-150g kallskuret
    250-350 tillbehör
    1/2-1dl sås

    Om det är ett gående bord så är ett bra tips att du ställer pastasallad, sallad först och fisk och köttet sist. Oftast tar man mycket på tallriken i början av bordet.

    Lycka till!

  • monac 27 maj 2008

    vilken god buffé du tänkt ut!
    Ett bra sätt att "dryga ut" buffe´n är att baka några/ett par olika sorters bröd, och kanske ett par olika "röror"(typ hommus)/färskost till....:pALLA älskar nybakat bröd, och bröd har garanterat lägre kilopris än kyckling eller fläskfilé :D
    Lycka till.
    synd att man inte var bjuden(L)
    //monac.

  • The_mama97mia 27 maj 2008

    Skrivet av norrbacka den 27 maj 2008

    Hej!
    Jag tycker att det räcker med kycklingfilé när du har lax och annat småplock.
    Jag har fått lära mig att när man har buffé så ska man halvera en normalportion dvs om man i vanliga fall räknar 100-150 gr per portion så tar man vid buffé 50- 75 gr per portion pga att folk äter av allt så orkar man helt enkelt inte äta 150 gr av alla rätter. När jag hade mitt 50-års party så råknade jag 100 gr /port. och jag fick ändå mat över. Hoppas att det kan vara till nån hjälp! Lycka till!


    Precis som jag tänkte! Vad bra att höra! Men man tänker alltid när man gör i ordning maten att - ska detta verkligen räcka.....

  • monac 27 maj 2008

    ja så är det!
    Men varit med om motsatsen...maten tog slut,alla hade inte ens tagit av allt de ville ha.tycker det var förfärligt på värden/värdinnans vägnar:'(

  • Smulpajen 27 maj 2008

    Denna goda marinad kan jag rekommendera till kycklingfilé! Har själv ätit kycklingen på en student.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.