Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

SURSTRÖMMING

  • Forsen 27 augusti 2008

    Jag är norrlänning, uppväxt med surströmmingsätande föräldrar men avskydde både smak och lukt tills jag var gravid med första barnet. Då luktade det plötsligt så vansinnigt gott att jag var tvungen att smaka på nytt, sedan dess är jag fast! Och mina båda grabbar gillar surströmming dom också :D Vi äter som nästan alla andra vår strömming med hårt tunnbröd, mandelpotatis, lök, dill, och tomater, gott!!

  • BigganL 27 augusti 2008

    Gravad lax är ju inte helt fel!

  • Ingan 27 augusti 2008

    (Y)Jag pratar inte när jag äter surströmming,jag bara njuter tänk att känna doften när burken öppnas(Y)(Y)(Y)(Y)

  • markus 27 augusti 2008

    Åkte en sväng till Uppsala igår i jobbet och mötte en bil, tror att det var en Rolls, stripead med Röda Ulven.... Lite oväntat i Mehedenby...

  • netten67 27 augusti 2008

    (Y)
    Surströmming är verkligen gott,har ätit flera gånger redan i år. Bla från Gösta Hannells fisksalteri A-B. Örnsköldsvik. Hårda och fina med god rom.MUMS!
    Jag äter på tallrik med mandelpotatis, cremefraiche, röd lök och röbetor. Tunnbröd och messmör. :p:p:p

  • bussemlan 27 augusti 2008

    Godast smakar surstömmingen i gott sällskap (Y) i en tunnbrödklämma med mandelpotatis ,prästost och så kan jag varmt rekomendera en röra gjord på : finhackad rödlök, vispad grädde och nån tsk Kalles kaviar (beroende på mängd grädde), smaskens......Men det ska vara Oskars:)

  • segerwitch 27 augusti 2008

    Skrivet av BigganL den 27 aug 2008

    Inte så kul att äta surströmming själv! Men lite ovanligt att en skåning gillar det!

    Skrivet av Don_Pedro den 27 aug 2008

    :'(Jag älskar surströmming(Y), men får sitta ensam och äta det:'(

    :DNej vi är Göteborgare båda två,men han och barnen går ut
    om jag vill ha surströmming, äldste pojken försökte en gång
    med klädnypa på näsan, jag kunde knappt äta själv så skrattade jag(Y) men som sagt jag älskar det(Y)(Y)

  • 27 augusti 2008

    När jag var barn och ungdom bodde vi i Norrbotten, där var surströmming vardagsmat, som man åt på tallrik med mandelpotatis och lök och drack mjölk till. Att göra macka (klämmma) av den goda maten är synd tycker jag! Numera äter jag min surströmmingsmiddag när maken jobbar eftermiddag, han är en gedigen sörlänning som inte tål den goda doften... :) och jag njuter den gärna för mig själv....

  • mariew64 27 augusti 2008

    Surströmming äter jag flera ggr per år..vi har som tradition att äta det på nyårsdagen!!
    Salt o gott...men inga fileer för min del,alldeles för salt o inte alls samma goda smak.
    Äter med mandelpotatis..tunnbröd..röd lök..lite gräddfil..och västerbottenost.
    Men är trevligast att äta i sällskap,ensam skulle jag nog inte äta.

    Oscars strömming föredrar jag..den är bara bäst!!

  • Smulpajen 27 augusti 2008

    Skrivet av Ingan den 27 aug 2008

    (Y)Jag pratar inte när jag äter surströmming,jag bara njuter tänk att känna doften när burken öppnas(Y)(Y)(Y)(Y)

    Skojar du????? Det var första gången jag hörde att någon gillar den lukten...! Jag har ätit denna "delikatess" en gång i min gröna ungdom, men jag tror jag skulle få göra Don_Pedro sällskap om jag kom på idén att äta och öppna burken hemma:D

  • Gnagett 27 augusti 2008

    Så f d Umebo man är så är det klart att man gillar surströmming men när man får sitta ensam blir det inte av att äta. Det är nog flera år sedan nu, maken avskyr det. Men funderar skarpt att i år slå till på en burk.

  • segerwitch 27 augusti 2008

    Skrivet av Anitak den 27 aug 2008

    Så f d Umebo man är så är det klart att man gillar surströmming men när man får sitta ensam blir det inte av att äta. Det är nog flera år sedan nu, maken avskyr det. Men funderar skarpt att i år slå till på en burk.


    (Y)Vi får väl,treffas och äta surströmming så slipper vi sitta ensama på var sitt håll:D

  • enAnnan 28 augusti 2008

    Jag älskar inte surströmming, men som med mycket annat äter jag det. :)

    Lukten är ingen favorit :p, men mest är det konsistensen som "stör". Den är så lös!
    I en klämma med potatis, massa lök och gräddfil funkar det och framförallt är det ju roligt med party. (Y)

    Däremot är jag tokig i kräftor och har både haft kräftskiva (2 st) och varit på ett par.

  • enAnnan 28 augusti 2008

    Skrivet av bussemlan den 27 aug 2008

    Godast smakar surstömmingen i gott sällskap (Y) i en tunnbrödklämma med mandelpotatis ,prästost och så kan jag varmt rekomendera en röra gjord på : finhackad rödlök, vispad grädde och nån tsk Kalles kaviar (beroende på mängd grädde), smaskens......Men det ska vara Oskars:)


    Denna röra ska provas!

  • Birgith 28 augusti 2008

    Jag älskar surströmming! Men är man från surströmmingens hemland så har man blivit van.
    Jag äter det gärna som klämma: Gene tunnbröd (gärna fiber) eller något hembakt med smör, surströmming (Oskars, Måsens eller någon mindre lokal inläggare), röd och gul lök, nypotatis ibland en klick cremefraiche, som tillbehör tomater och en snaps. Äter jag på tallrik blir det samma blandning men har gärna "Blanna" på tunnbrödet. Det är messmör som blandats med vispad grädde. Jättegott!
    Efter maten en kopp kaffe och en rödvinbärskaka!
    Det ska jag äta till helgen!

  • chocogla 28 augusti 2008

    Jag gillar surströmming, men är ingen fantast. Dock tycker jag att det hör till att äta åtminstione en gång per år, för traditionen. Då blir det alltiiid Oskars hela strömmingar.

    Jag äter i tunnbrödklämma med skivad potatis, strömming, tomater, hackad lök, gräddfil & västerbottenost. Härligt!

  • The_mama97mia 3 augusti 2009

    Nu kan jag inte hålla mig längre, måsta väcka liv i tråden. Jag ska äta surströmming i helgen, det blir en burk Kallax från fjolåret.
    FInns det ännu fler surströmmingslovers out there? :)

  • Majainorr 3 augusti 2009

    Äter flera gånger per år och favoriten är Kallax!
    Den äts på hårt tunnbröd, har testat med mjukt, men hårt tycker jag smakar bäst!
    Lägg på bitar av strömming, på med skivad potatis och sedan lök. Toppar detta med hackad tomat, hackad färsk dill och gräddfil.
    Dricker helst öl eller bordsdricka till. Så himla gott!!

  • The_mama97mia 3 augusti 2009

    Håller med - det hårda tunnbrödet är bara bäst! Men jag äter som sagt gärna som sill o potatis, med tunnbrödsmackan till. Åh vad jag längtar till helgen!

  • Mistys 3 augusti 2009

    Älskar surströmming och har lyckats lära min man att äta det också(Y)(Y) Han är annars ganska kräsen på mat men konstigt nog har han lärt sig älska denna härlighet.
    Min dotters kille kommer från Syd Afrika och fick en smärre chock första gången vi åt när han var hemma :D Han kallar det för "smelly fish". Han tycker vi svenskar inte är kloka som äter något dylikt:p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.