Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

SURSTRÖMMING

  • The_mama97mia 3 augusti 2009

    Skrivet av alfons09 den 3 aug 2009

    Älskar surströmming och har lyckats lära min man att äta det också(Y)(Y) Han är annars ganska kräsen på mat men konstigt nog har han lärt sig älska denna härlighet.
    Min dotters kille kommer från Syd Afrika och fick en smärre chock första gången vi åt när han var hemma :D Han kallar det för "smelly fish". Han tycker vi svenskar inte är kloka som äter något dylikt:p


    Haha.. känner igen detta... I min ungdom var jag aktiv i olika studentföreningar i Uppsala... Swemsic hette en, o där kom det läkarstudenter från hela världen. Vi bjöd alltid på surströmming och kräftor, inte samtidigt... Men det upplevdes som mkt EXOTISKT om inte annat... haha..

  • farmoringer 3 augusti 2009

    Vi ska också äta surströmming till helgen. Måste ju äta upp de gamla burkarna inna de nya kommer...(L)(Y)

  • Gnagett 3 augusti 2009

    Å jag har fortfarande inte ätit någon surströmming fast jag sa att jag skulle för 1 år sedan. Maken hotar att jag får sova i garaget om jag äter detta!

  • Amika 3 augusti 2009

    JAg äter inte surströmming... Jag har testat surhaj, islands motsvarighet till surströmming och det räckte... *Skrattar*

  • The_mama97mia 3 augusti 2009

    Skrivet av Amika den 3 aug 2009

    JAg äter inte surströmming... Jag har testat surhaj, islands motsvarighet till surströmming och det räckte... *Skrattar*


    det skulle jag gärna testa...
    har varit på Island flera ggr men aldrig ätit det...

  • Lennart_58 4 augusti 2009

    Jag får be alla surströmmingsälskare om ursäkt. :D Men, jag brukar äta den på håll, (N) C:A 500m, pallar inte lukten, är allergisk mot fisk dessutom (på allvar) :( Men önskar alla älskare av den både hatade o älskade fisken (finns tydligen knappt nå´t mitt emellan) lycka till med ätandet, o glöm inte Ack Va Vit en. Ha ha. Lennart. (Y)

  • boz1965 4 augusti 2009

    Förstår inte hur folk kan äta rutten fisk.

  • Lennart_58 4 augusti 2009

    Tror inte den är rutten, jäst tror jag, nå´n som vet mera? Lennart. :p

  • Lennart_58 4 augusti 2009

    Syrad?

  • zudette 4 augusti 2009

    Jäst och/eller syrad.....

    http://www.surstromming.se/
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Surstr%C3%B6mming

    tror det är bäst om man skapar sig en egen uppfattning om vad det egentligen är..... Det enda jag med säkerhet vet är att det är GOTT!!!!!!!!!(Y)

  • Lotten_J 4 augusti 2009

    Surströmming är def inte någon rutten fisk. Allra godast tycker jag den är att äta på tunnbröd med kokt potatis samt lite rödlök. Några har gräddfil till detta också men jag tycker det är lika gott utan. Man ska ju inte tro att den smakar som den luktar

  • popik 4 augusti 2009

    Jag älskar också surströmming men för den ovane tar det tid att lära sig älska denna delikatess. Nuförtiden tycker jag inte ens att det luktar illa när man öppnar burken. jag äter den på smörad mjukt tunnbröd med mosad mandelpotatis, surströmming och rödlök. Ingen gräddfil och tomater för min del, tycker det tar bort mycket av smaken. Har aldrig testat hårt tunnbröd men det kanske vore nåt. men som sagt mandelpotatis är ett måste.

  • sikaal 4 augusti 2009

    Jag har ätit surströmming flera gånger¨och tycker det är OK. Skulle gärna äta igen, men min man tycker inte det är "människoföda"!:o:)

  • boz1965 4 augusti 2009

    Jag vet att surströmming är jäst - jag är trots allt kock till yrket. Men i MIN näsa luktar surströmming ruttet och jag skulle ALDRIG besudla mina smaklökar med nåt som stinker så vedervärdigt.

  • Okänd 4 augusti 2009

    Skrivet av boz1965 den 4 aug 2009

    Jag vet att surströmming är jäst - jag är trots allt kock till yrket. Men i MIN näsa luktar surströmming ruttet och jag skulle ALDRIG besudla mina smaklökar med nåt som stinker så vedervärdigt.

    Haha...du är för rolig......men jag håller med dig.....va läskigt med surströmming.....Hua mig , vilken odör.

  • gunias 4 augusti 2009

    HEJSAN
    åt surströmming i fredagskväll i Handog (ligger i Jemtland) 10vuxna och 7 barn. Hamburgare till barnen ;.Börja med en mjukbrödsmacka med smör+getost .Potatis+surströmming+lök+creme fraiche, mosa pot. lägg det andra på.Det blir mumsigt.Till det drack jag ljust öl det gick bra.


    de va bara skåningen som inte ville smaka.... m.v.h /gunsan i åsjavascript:%20;

  • boz1965 4 augusti 2009

    Skrivet av gunias den 4 aug 2009

    ...de va bara skåningen som inte ville smaka...


    Nej, här i Skåne är vi vana vid RIKTIG mat. :D Vi äter inte sånt som har surnat och som inte ens katten vill ha, hur utsvulten den än är.

    Här heter det: "Goer mad, möen mad å mad i rättan ti' "

  • 4 augusti 2009

    jag äter helst oscars surströmming för den tycker jag är bäst men andra märken funkar också, som kallax och röde ulven,
    det beror på vad man får tag i. som tillbehör ska det vara ljusugnsbröd,
    äkta smör, potatis, hackad rödlök, hackade tomater och ett måste är hackad dill!!!gräddfil eller creme fraiche är också gott till och ibland har vi majskorn på också ,passar rätt bra till,
    tro't eller ej. numera kan jag inte äta ljusugnsbröd längre så jag får äta min suring på knäckemackor, det går rätt bra men blir inte samma sak...:'(

  • monicadanell 5 augusti 2009

    :pJag älskar surströmming(Y)

  • zudette 5 augusti 2009

    Skrivet av Shoutoutloud den 4 aug 2009

    jag äter helst oscars surströmming för den tycker jag är bäst men andra märken funkar också, som kallax och röde ulven,
    det beror på vad man får tag i. som tillbehör ska det vara ljusugnsbröd,
    äkta smör, potatis, hackad rödlök, hackade tomater och ett måste är hackad dill!!!gräddfil eller creme fraiche är också gott till och ibland har vi majskorn på också ,passar rätt bra till,
    tro't eller ej. numera kan jag inte äta ljusugnsbröd längre så jag får äta min suring på knäckemackor, det går rätt bra men blir inte samma sak...:'(


    (Y) Ljusugnsbröd är bra! Finns inget bättre! Det är det enda jag saknar till surströmmingen här i norrbotten - RIKTIGT ljusugnsbröd från västerbotten - Skellefteå. (för ev ovetande så är det ungefär detsamma som tunnbröd, kanske aningen tjockare, men det är nog lika lokalt som alla varianter av palt, typ...)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.