Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

tips för kul till bröllop

  • majamia 9 april 2010

    Hej
    Nästa vecka på fredag ska vi på bröllop i Sälen när min gamla klasskamrat ska gifta sig. Jag har fått äran att vara tärna {fingers-crossed}

    Jag undar om ni skulle kunna hjälpa mig med lite tips på kul saker man skulle kunna göra under kvällen.
    Tyvärr har jag inte hunnit förbereda som jag velat pga av olyckshändelser i familjen så jag vet att jag är sent ute.

    Är inte så glad för att hålla tal även om jag skulle vilja och är heller inte bra på att skriva sång.

    Tar mer än gärna emot alla möjliga förslag!
    stort tack på förhand!

    \o/

  • majamia 9 april 2010

    puffar {laugh}

  • Matinga 9 april 2010

    När min son gifte sig för ngt år sedan hade ngn slagit in ett kort på brudparets baby som då inte var med på festen under kvällen och natten. Bara i Kyrkan förståss.
    Kortet var inslaget i 5 paket. Alltså i varandra. Varje paket var namnat för specifika personer. Alla klappade händer när paketen vandrade bland folkhavet och sedan öppnades. Väldigt roligt förrästen. Sen gick sista lilla lådan till brudparet med en hälsning till mamma och pappa fr lillan. ååååååå så gulligt.

    En annan grej kan göras är att skirva 12 kort med olika göromål. Varje kort går runt med hjälp av muntlig sång eller hjälp av orkestern. Därefter stannar orkestern/musiken/applåderna. Den som får kortet får läsa upp vad som står och måste sedan uföra det som står angivet. Ex bjuda på semlor i mars hos NN.
    Lycka till.

  • TTJ 9 april 2010

    Var på ett bröllop i somras där de hade gjort en tipsrunda med frågor som rörde brudparet. Det var riktigt kul, speciellt om man inte står de allt för nära då man får lära känna de lite bättre.
    Frågorna var tex om hur de träffats, hur frieriet gått till mm.

    En annan sak man kan göra är olika musiktävlingar, typ spela ett intro och gissa låt + artist. Sånt brukar passa alla. Sätt då ihop lag med tex två par (alltså fyra pers) i varje och då par som kanske vanligtvis inte umgås eller känner varann sen tidigare. Brukar funka bra som "isbrytare".

    Ja, det var några små tips jag kom på!
    Lycka till och hoppas ni får trevligt;)

  • majamia 9 april 2010

    o/Tack snälla för bra tips!

    Trevlig med paketen som var inslagna och tillslut hamnade hos föräldrarna, tyvärr är deras barn med på festen :)

    Tipsrunda lät också kul. Hur gör man med svaren, låter man brudparet svara?
    Vissa frågor kan ju vara kul att ställa men man är inte säker på svaret.

    Ja det ska bli så trevligt med bröllop och särskillt i fjällen, så fick vi semester med. {eat}

    Söker även tips på presenter! Dom önskar sig en upplevelse men inte så mkt eftersom det är ganska kostsamt för alla gästerna att ta sig dit och allt vad det innebär.

    Har funderat på att ge dom en weekend i vår stuga där jag och min man bjuder dom på en 5-rätters meny. Vad tror ni om det?

  • Matinga 9 april 2010

    Kan vara en toppenpresent. Det beror på hur de är som personer. För att det skall bli en bra present får man nog bjuda på resan upp också. Kan bli dyrt. Sådan present kan man ge när som helst t ex på deras "1 års dag" men då kan de själva stå för resan. Undrar om de kommmer då?
    Pengar är ju aldrig fel. Ta färgkopior i skrivaren och klistra in ett passande kort? Eller lägg massor av 10 kronor i en liten skattkistliknade låda. Det är ju uppskattat. Eller 20 kronors sedlar inrullade med jättesmå gummiband. Placeras i en lämplig flaska. Ok Man får se upp för stölder särskilt när det gäller pengar. Allting händer.

  • TTJ 9 april 2010

    Hej. Angående tipsrundan så var det nog brudparet själva som gjort frågorna och svarsalternativen. Det var också de som läste upp svaren. Små priser delades också ut till dem som lyckats bäst i tävlingen. Om du ska göra frågorna så kanske du kan "intervjua" paret så det är okej för dem och att svaren blir rätt.

    En annan grej man kan göra med brudparet är att låta de ta reda på hur väl de egentligen känner varann. Säg tex "favoritfilm" och låt dem skriva ner på papper vad dem tror är deras partners favoritfilm. Låt de sedan få läsa upp svaren högt och jämföra om dem stämmer överens.

    En weekend som present låter ju toppen! Vem skulle inte uppskatta det?
    Ett tips är ju att göra ett vackert presentkort på det där du skriver vad som ingår.

  • jimboz 9 april 2010

    Om ni ska övernatta på samma ställe och du kan skaffa tillgång till brudparets rum så skulle det kanske vara kul att lägga en liten rolig present under deras täcke eller nåt...

  • flingsalt 10 april 2010

    Att hålla tal kan vara jobbigt för vissa.. men är ju väldigt uppskattat och något man minns länge. Du kanske hade kunnat påbörja ett tal? Eller vara delaktig i ett... Ni (du och några andra) kan t ex ta upp små roliga händelser om brudparet... (göra en tråd av det) Baka ihop övergångarna till varandra...

    Kanske något som kan göra det lite lättare? :)

  • flingsalt 10 april 2010

    Och här kan du hitta lite sånger :)

    http://www.sanghafte.se/ovriga-sanger/brollopssanger.aspx

    Lycka till!

  • AnneNi 10 april 2010

    Skrivet av in653ili den 9 apr 2010

    När min son gifte sig för ngt år sedan hade ngn slagit in ett kort på brudparets baby som då inte var med på festen under kvällen och natten. Bara i Kyrkan förståss.
    Kortet var inslaget i 5 paket. Alltså i varandra. Varje paket var namnat för specifika personer. Alla klappade händer när paketen vandrade bland folkhavet och sedan öppnades. Väldigt roligt förrästen. Sen gick sista lilla lådan till brudparet med en hälsning till mamma och pappa fr lillan. ååååååå så gulligt.

    En annan grej kan göras är att skirva 12 kort med olika göromål. Varje kort går runt med hjälp av muntlig sång eller hjälp av orkestern. Därefter stannar orkestern/musiken/applåderna. Den som får kortet får läsa upp vad som står och måste sedan uföra det som står angivet. Ex bjuda på semlor i mars hos NN.
    Lycka till.


    på ett bröllop jag var hade de en liten låda med lappar i som gick runt till musik och när den tystnade fick gästen som hade lådan ta en lapp. Det blir ju lite samma princip, men ingen har en aning om vad det kan stå på lapparna. PÅ lapparna stod saker som passa deras barn en dag, tvätta deras bil etc.
    På samma bröllop höll jag och min sambo med familj i paketleken. Vi hade två paket som skickades runt bland gärsterna med hjälp av påståenden. Tex. Skicka paketen till den med snyggast klänning, skicka den till den med längst... slips. påståendena sas med hjälp av en text vi läste upp. Borde finnsa något liknande om man söker på internet.
    Lycka til!

  • Matinga 10 april 2010

    Det var väl så det gick till. Ingen fick se vad det stod på de 12 korten som avsåg Årets 12 månader.. Principen var den samma. De var om jag inte minns fel, låg korten i kuvert.

  • irrevirre 10 april 2010

    Jag hörde något fint igår ..... på ett bröllop hade man en liten låda och alla gäster fick skriva något på en lapp ... något från hjärtat ... just då.
    Lådan fick inte öppnas förrän om 5 år (hoppas äktenskapet håller) Tänk att öppna lådan efter 5 år!!

    Man kan också tillverka ett hjärta av trä med plats för lika många ljus som gäster. Varje gäst får, under en vacker sång, sätta sitt ljus i hjärtat, framför brudparet. Gripande och stämningsullt.
    {kissed}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.