Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips önskas till vegetariskt buffèbord!

  • Mistys 1 maj 2010

    Jaha då var det snart bara en månad kvar tills sonen tar examen.
    Har sökt bland dom andra trådarna men inte riktigt hittat de recept jag är ute efter.

    Ska ha buffè. Fat med tre sorters kallskuret. Dubbelmarinerad fläskfilè och någon sorts kall lax. Två sorters potatissallad, en vanlig "kladdig" och en fransk, pastasallad samt bröd och ost.

    Nu till min fråga, vad göra till vegetarianerna som kommer. Dom kan äta potatissalladerna och pastasalladen men vad ska jag ha till som motsvarar det kallskurna och köttet. Vill ha något "arbetat" om ni förstår. Vill inte bara slänga fram lite stekt halloumi eller marinerad tofu. Känns som en genväg. Vill att dom också ska känna att det är något spännande man lagat till.

    Funderar på någon form av marinerade kronärtskocksbottnar istället för fläskfilèn. Men vad kan man göra som motsvarar det kallskurna och som kan läggas upp snyggt och se lockande ut.

    Tar tacksamt emot tips! Även på annan buffèmat och spännande rätter till buffè.

  • The_mama97mia 1 maj 2010

    Jag har inga direkta recept men skulle tänka mig själv att göra ett fat i ugn med aubergine, squash och tomatskivor, varvade och gott kryddade, som en gratäng. Funkar nog att servera kallt med. Ser vackert ut.

    Ett annat tips är en grönsakspaté, man kan ha spenat i ett lager, palsternacksmos och morotslager - blir en randig vacker paté. Tror Allt om Mat hade recept på det.

    Champinjoner á la Greque är också uppskattat på buffé, finns recept här på MK säkert.

    Slutligen - ngt jag fick på salladsbuffé i veckan - kokta rödbetor i klyftor med smulad fetaost - supergod kombination och en färgklick.

    Lycka till!

  • Countrygirl 1 maj 2010

    Smördegssnurror. Smördeg, kavlas ut, fyll med grönmögelost och creme fraiche eller någon annan fyllning. Rulla ihop, skär i skivor som när man gör kanelsnurror. In i ugnen 10 minuter. Kan även frysas. Kanongott!

  • popik 4 maj 2010

    Jag tror nog det går utmärkt att göra som den marinerade fläskfilén, men byt ut den mot quornfilé.
    istället för det kallskurna kan du tex göra lite olika goda röror att ha på snittar. Det finns ju även vegetarisk korv och köttbullar att köpa, men du kanske ville göra själv?

  • anault-4 9 maj 2010

    Jag skulle inte rekommendera dig att marinera qournfilen. Den drar inte riktigt åt sig smaken som kött.

    Här kommer några förslag på rätter:

    Pastasallad med pinjenötter
    Medelhavsallad på linser
    Sallad med marinerade bönor
    Quinoasallad med sugarsnaps, pesto och svarta bönor
    Enchiladas fyllda med ost, vårlök, chili och paprika
    falafel (kan köpas eller göras själv)
    polenta

    Hoppas du hittar något som passar!

  • wassa 9 maj 2010

    Falafel gott {mohawk}

  • anault-4 9 maj 2010

    Ja, det är gott och enkelt att göra!

  • anault-4 9 maj 2010

    Quesadillas menade jag och inte enchilladas.
    Min sambo är vegetarian och han säger att detta är det bästa han ätit på en buffé

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.