Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips på god, enkel och inte för dyr födelsekalas mat

  • Monika46 17 april 2009

    Skall ha födelsekalas och vet inte vad jag skall bjuda på...
    Är det någon här som kan ge mig tips på goda och enkla och inte allt för dyra rätter? Gärna någon "allt i ett rätt" exempel i gratängform eller annat enkelt och gott som inte kostar skjortan. Tacksam för alla tips jag kan få! :)
    Gärna tips på en god sallad också... :p
    Mvh Monika

  • 123Linnea 17 april 2009

    Om man inte förätit sig på Exotisk planka är det mycket enkelt (och möjligt att få relativt billigt). Man har ju också redan grönsakerna på plats och behöver inte någon extra sallad. Passar bra till poatatisgratäng.
    Exotisk planka kan till exempel bestå av olika sorters kallskuret kött - kycklingfilé, fläskfilé och kassler. Fläskfilén är väl det dyra - så man kan hoppa över det eller ta mindre av det och öka på det andra. Man kan också ha skinka och rostbiff i tunna skivor. Tillagningen av köttet kan ju göras dagen innan också.
    Så lägger man upp köttet snyggt på ett fat och dekorerar rikligt med salladsblad och mer eller mindre exotiska frukter och grönsaker. Det är absolut inte fel med päron och äpplen som ju är relativt billigt.
    Sen är det bara att severa den exotiska plankan (eller den erotiska, som en bekant misstolkade det!) med gratängen.

  • crollan 17 april 2009

    Har du någon aning om hur många gäster som kommer ? Var går gränsen för dyrt ?
    När jag fyllde 30 så gjorde jag egen rostbiff, couc-coussallad, såser av olika slag och ställde fram en stor skål med grönsallad. Det fungerafe väldigt bra eftersom jag inte behövde värma något. Problemet nu är väl att allt kött har blivit så dyrt och att det dessutom är svårare att få tag på stora innanlår, eftersom butikerna inte får stycka själva...
    Det var ett tag sedan jag blev 30, så jag vet inte var jag har recepten, men jag letar gärna upp dem om du är intresserad. :D

  • mariepari 17 april 2009

    Chili con carne tycker jag är ett bra alternativ. Sen kan man servera den med tortillachips, gräddfil och sallad. Ev ris också om man har hungriga gäster. När jag har bjudit på Chili con carne har jag gjort den klar tills det är dax att hälla i bönorna. Då går det lätt att värma på den när det är dax att bjuda och bönorna hinner inte bli sönderrörda.

  • Fiona 17 april 2009

    Paj är smidigt att bjuda på. Går att göra helt klara dagen innan o bara värma, eller servera kalla om det är något som lämpar sig för det. Bara att ställa fram en skål sallad bredvid.
    Eller lasagne.. Något som många tycker är för mycket "vardagsmat" men vi har ätit det på många födelsedagskalas just för att det är så smidigt och för att ALLA verkligen tycker om det- från de små till de gamla (o så är det billigt)..
    Sen har jag ett recep på en kycklinglåda (ligger under mina recept) som vi bjöd på när jag fyllde 20 o folk höll på att äta ihjäl sig för de tyckte det var så gott... Enkelt och drygt då det är mycket ris i, mättar väldigt då det är grädde i - och går att göra till hur många som helst på bara en kyckling eller två. Servera med en sallad till och kanske ett gott bakeoff (eller hembakat) bröd så har du en festmåltid ingen kommer klaga på.
    Går att förbereda dagen innan så du bara lägger ihop och värmer upp den på dagen.
    Ska se om jag kan länka...
    "Kinesisk" kycklinglåda

  • 123Linnea 17 april 2009

    Smart! och gott, tycker jag!

    Skrivet av mariepari den 17 apr 2009

    Chili con carne tycker jag är ett bra alternativ. Sen kan man servera den med tortillachips, gräddfil och sallad. Ev ris också om man har hungriga gäster. När jag har bjudit på Chili con carne har jag gjort den klar tills det är dax att hälla i bönorna. Då går det lätt att värma på den när det är dax att bjuda och bönorna hinner inte bli sönderrörda.

  • Snoops 17 april 2009

    Kan du inte bjuda på tacos buffé? (Kryddad köttfärs, tortillas, grönsaker, creme fraiche, riven ost och kanske någon hot sås för dem som gillar det.)
    Det går fort att fixa, då du bara behöver steka upp köttfärsen och skära till grönsakerna.
    Min bror brukar bjuda på detta när han vill servera något riktigt gott, men ändå komma enkelt undan. :)

  • Daboink 17 april 2009

    :D En enkel kasslergratäng funkar i alla väder.
    Strimmla kassler, skiva potatis samt pujolök ,grädde c:a 5dl och riven ost.
    Varva ingredienserna i en stor form, ost överst. Salta lite på potatisen.
    200-225 i c:a 45 min-1 timme
    Sallad : ruccola , tomat gurka samt rödlök(Y)

  • MatAnders 17 april 2009

    Kanske en god paella?(Y)

  • majamia 17 april 2009

    Här kommer några tips! Ha en skön kväll! :D

    Tacopaj

    Tortillatårta

    Krämig kasslergryta med curry

    Heta grytan

  • Monika46 18 april 2009

    Skrivet av crollan den 17 apr 2009

    Har du någon aning om hur många gäster som kommer ? Var går gränsen för dyrt ?
    När jag fyllde 30 så gjorde jag egen rostbiff, couc-coussallad, såser av olika slag och ställde fram en stor skål med grönsallad. Det fungerafe väldigt bra eftersom jag inte behövde värma något. Problemet nu är väl att allt kött har blivit så dyrt och att det dessutom är svårare att få tag på stora innanlår, eftersom butikerna inte får stycka själva...
    Det var ett tag sedan jag blev 30, så jag vet inte var jag har recepten, men jag letar gärna upp dem om du är intresserad. :D


    Jag fyller inte jämt, så det skall inte vara så dyrt. hade tänkt mig något enkelt i prisklasserna för kassler, köttfärs, kyckling, eller något ditåt... samt ha en god sallad till...
    Tacksam om du vill skicka receptet på din rostbiff/couscous sallad.(Y)
    Mvh Monika:D

  • Monika46 18 april 2009

    Skrivet av 123Linnea den 17 apr 2009

    Smart! och gott, tycker jag!

    Skrivet av mariepari den 17 apr 2009

    Chili con carne tycker jag är ett bra alternativ. Sen kan man servera den med tortillachips, gräddfil och sallad. Ev ris också om man har hungriga gäster. När jag har bjudit på Chili con carne har jag gjort den klar tills det är dax att hälla i bönorna. Då går det lätt att värma på den när det är dax att bjuda och bönorna hinner inte bli sönderrörda.


    Verkar toppengott!!! (Y)(Y) Tack för tipset! / Monika

  • Monika46 18 april 2009

    Skrivet av Daboink den 17 apr 2009

    :D En enkel kasslergratäng funkar i alla väder.
    Strimmla kassler, skiva potatis samt pujolök ,grädde c:a 5dl och riven ost.
    Varva ingredienserna i en stor form, ost överst. Salta lite på potatisen.
    200-225 i c:a 45 min-1 timme
    Sallad : ruccola , tomat gurka samt rödlök(Y)


    Tack för det tipset, det verkar jättegott (Y) Har du något bra recept du kan sätta in här?
    Har du inte så gör jag en janssons, men med kassler i stället...:p
    Mvh Monika :D

  • zudette 18 april 2009

    Skrivet av 123Linnea den 17 apr 2009

    Smart! och gott, tycker jag!

    Skrivet av mariepari den 17 apr 2009

    Chili con carne tycker jag är ett bra alternativ. Sen kan man servera den med tortillachips, gräddfil och sallad. Ev ris också om man har hungriga gäster. När jag har bjudit på Chili con carne har jag gjort den klar tills det är dax att hälla i bönorna. Då går det lätt att värma på den när det är dax att bjuda och bönorna hinner inte bli sönderrörda.


    Hörde en gång om nån som hade sparat konservburkar som hon diskat ur och så serverade hon på chili con carne i burkarna istället för på tallrikar typ "western-style"! Blev en bra mingelmiddag på det sättet kan jag tro - och säkert ganska kul! Kanske ett partytips att ta efter???

  • hillan66 18 april 2009

    Den här rätten är perfekt att bjuda på, speciellt när man är många! Ingredienserna är ju inte så dyra och går lätt att utöka så det räcker till alla. Sen kan man ju välja själv vilka tillbehör man bjuder på! Te x oliver, soltorkade tomater, parmesanost eller annan riven ost, marinerad vitlök ...Bara att anpassa efter pålånbok och smak! ... Servera rätten med valfri pasta och en god grönsallad!:D .

    ..Vi åt den här rätten på en större födelsedagsfest och den var mycket uppskattad!(Y)
    Vegetarisk pastasås med vitlökspaprika

  • majamia 18 april 2009

    Såg att du ville ha tips på sallader med, här kommer några! :D

    Färgglad och god vitkålssallad

    Sommarsallad med jordnötter, lime och honung

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.