Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

tjejmiddag, vad bjuda på?

  • labarra 23 mars 2009

    Hejsan!

    Snart är det min tur att ha tjejmiddag, nån som har tips vad jag kan bjuda på ? De senaste gångerna så har jag haft ett tema.. förra gången var det 80-tal.. men mat, kläder, musik och hela kittet.. innan det så var det halloween tema. :)

    Så vad ska jag nu hitta på?

    Mvh Åsa

  • Disen 23 mars 2009

    Det första som slog mig dírekt var ett Påsktema. Ägg, lax, janssons, lam, påsktårta... ja det finns säkert massvis av påskrecept.
    Det får väl bli mycket gula kläder och kycklingutstyrsel med fjädrar.
    Musiken blir ju värre. Ni får väl "kackla" bäst själva...hehe! :D

    Återkommer om jag kommer på nåt mer. :)

  • Amika 23 mars 2009

    Eller en 50-tals fest? :)
    Inte så många som har det... :)

    Kläder:
    http://modette.se/Modetter/Blogg/?blog=15528&cat=1574
    Där finns nästan alla stilar från 50-talet med. :)

    Musik: Rock! Elvis, little richard, Jerry Lee Lewis, Chuck Berry, beatles mfl. :D

    Mat:Man längtade efter fet mat under krigstiden, så mat med mycket majonäs var populärt under 50-talet.
    Grillad eller stekt oxfilé och friterad potatis till fest.
    Ägg i majonnäs
    Sagosoppa
    Frukt i gelé eller puddingar till efterrätt.
    Pucko ( chokladdrycken)
    Pommac
    Sandwichen var också en maträtt som var stor under 1950-talet.

    Det är mitt lilla bidrag i idé väg. :)
    Lycka till med festen, hoppas ni får riktigt roligt! :)

    Mvh
    Jonna

  • josefink83 23 mars 2009

    Förslag på temafester: Las Vegas, Tusen och En natt, Rymden, Cowboy, Rock ´n Roll, Askungens bal, Mexikanskt eller Strandparty.

  • Nettan75 23 mars 2009

    Varför inte en vår-fest? Hylla solens återkomst! Se om man kanske kan hitta några fina primörer i affären, grilla lite.. Lite beroende vart i landet man bor kanske man kan hitta björk eller liknande man kan ta in som får små söta musöron efter ett tag..

  • labarra 23 mars 2009

    ojoj, vad många bra tips. :) tack vad snälla ni är. (Y) Måste tänka över vilket som passar bäst.. hihi.

    Kom gärna med fler förslag, det är bara skoj! (L)

  • labarra 24 mars 2009

    (Y)

  • Vivoplena 24 mars 2009

    Jag har flera kokböcker från 50-talet och du behöver mer recept därifrån. (Y)

  • hillan66 24 mars 2009

    ...Tips på maträtt! Marinerad fläskfilé med grön örtsås
    Vi hade tjejmiddag och då åt vi den här rätten. Det blev succé! Man förbereder maten så ingen behöver springa benen av sig. Dessutom så är det inte alls avancerat men oj så gott! Till köttet åt vi hemmalagad klyftpotatis men det är ju fritt fram vad man gillar!:D

    Det funkar ju med den här maten oavsett vilket tema ni väljer! ...När jag fyllde fyrtio hade vi glitter och glamourtema! Riktigt kul!

    Lycka till!

  • snuosm 24 mars 2009

    Oj, tjejmiddag med tema...det har jag aldrig provat själv :D För mig brukar det bli lyckat så länge jag bjuder på god mat och lämpligt vin till. Köttfärspaj Jalapeños var en hit vid ett tillfälle.

  • labarra 24 mars 2009

    jag blev sugen på las vegas tema, det lät skoj.. :) spela bort lite pengar.. hahaha ....och dansa natten lång. :)

    fläskfilen kanske man kan ha då?! ?!

  • majamia 24 mars 2009

    :DHej
    Här kommer några förslag från mig! Hoppas att ni får en trevlig kväll! :D

    Tips på några festliga förrätter!

    Myrstack

    Varm brietårta

    Tapenad

    Jordärtkockssoppa

    Grön ärtsoppa


    Tips på goda huvudrätter!


    Fläskfilé i ost och senapssås

    Fransk fisk-soppgryta

    Rödvinsgryta med kompott

    Ädelostinbakad kycklingfilé med strimlade grönsaker och portvinsås


    Tips på härliga efterrätter!


    Drottningpersikor

    Citrontarte med hallon

    Mangosuprise

    Romrussin parfait med karamellsås

  • labarra 24 mars 2009

    (L) tack :)

  • gimmiahug 25 mars 2009

    Ummm tjejmiddag för mej bara SKRIKER Sex And The City ha, ha! Jag höll precis en sådan kväll och det var den bästa tjejkvällen hittills. Menyn blev Cosmopolitans med Blue Room-nötter (blandade nötter som rostas hastigt i stekpanna med cayenne, rosmarin , salt och en droppe olivolja), sedan "Chopped Salad" (sallad som är ganska finhackad och därför väldigt saftig, ofta med lite smulad fetaost och persilja) med tigerräkor på spett till förrätt, New York Steak med duchessepotatis och rödvinssky - och till sist NY Cheesecake. Det var förbaskat kul att klä upp sig till tänderna och samtalsämnena kom liksom av sej själv när alla kände sig som Carrie eller Samantha eller.... ja, du förstår.

  • labarra 26 mars 2009

    Skrivet av gimmiahug den 25 mar 2009

    Ummm tjejmiddag för mej bara SKRIKER Sex And The City ha, ha! Jag höll precis en sådan kväll och det var den bästa tjejkvällen hittills. Menyn blev Cosmopolitans med Blue Room-nötter (blandade nötter som rostas hastigt i stekpanna med cayenne, rosmarin , salt och en droppe olivolja), sedan "Chopped Salad" (sallad som är ganska finhackad och därför väldigt saftig, ofta med lite smulad fetaost och persilja) med tigerräkor på spett till förrätt, New York Steak med duchessepotatis och rödvinssky - och till sist NY Cheesecake. Det var förbaskat kul att klä upp sig till tänderna och samtalsämnena kom liksom av sej själv när alla kände sig som Carrie eller Samantha eller.... ja, du förstår.



    hihi! Det är ju försårs med skoj.. hihi. :) Tack för förslaget.. nu får jag klurar lite till.. hihi. God matsedel förresten. tack tack

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.