Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad är det godaste som man kan bjuda på?

  • snuppas 8 december 2012

    Har lite idétorka vad gäller recept just nu. Vi ska ha en fest hemma och vi blir 6 personer och jag undrar om jag kan få recept och tips på det absolut godaste ni vet!

    Så kom med förslag på huvudrätt!!! Förrätt och dessert är lite lättare att hitta själv.

    {silly}

  • FiaBerg 8 december 2012

    Det absolut godaste jag vet är en bit oxfilé. Jag brukar skära bitar, skära en ficka i, peta in en bit parmesan eller västerbottenost och linda en backonskiva runt kanten på "stubben". Bryn runtom hela, och in i ugnen i inte för varmt en stund. En vinsås eller grönpepparsås till det och potatisgratänk, potatiskaka eller klyftpotatis. Virlöksbröd och sallad förstås.
    Sedan är jag väldigt förtjust i plockmat. En tapasbuffe är något av det godaste jag vet...

  • Marksten 8 december 2012

    Lamm-ytterfile eller lammracks med rödvinsås med jordärtskockspure är en av mina höjdare.

  • Lena 9 december 2012

    En varm smörgåstårta är aldrig fel

  • The_mama97mia 9 december 2012

    Oxfilé i två marinader, med citron, vitlök och rosmarin

    det här fick jag hos en god vän och var tvungen att få receptet, har bjudit på det flera ggr sen dess, går bra med annat kött än oxfilé men supergott o går att förbereda - eller MÅSTE göras i förväg kanske

  • bjoli198 9 december 2012

    Jag är barnsligt förtjust i långkok, så om du hittar en lagom bit fransyska och kokar porterstek eller något liknande blir det säkert underbart gott.

  • rosatalo 9 december 2012

    Till sex personer skulle jag välja detta för det gjorde sådan succe´sist jag bjöd på det. Har man inte tillgång till älg funkar det säkert med nötkött också.

    Rofruktsgratäng med älgskav

  • MosterNettan 10 december 2012

    Biff Rydberg brukar jag bjuda på. Det tycker nästan alla om, det är ju bara potatis, lök och kött.
    Det händer att jag gör som originalet med oxfilé men när jag ska göra till flera än 4 personer, så använder jag en stor bit innanlår istället.
    Som tillbehör brukar jag servera äggula i sitt skal, rödbetor och saltgurka.
    Dom sista gångerna har jag även gjort en pepparrotskräm. Jag gör krämen på creme fraiche (eller matlagningsyoughurt), färsk riven pepparrot, lite fransk senap, salt och vitpeppar. Blanda och smaka av efter hand, så du får lagom styrka som du vill ha det.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.