Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

vad som fattas från bjudningen?

  • idalinda 12 maj 2011

    Vårens studentfest närmar sig , det blir fest för släkt och vänner på dagen D och ungdomsfest för kompisar dagen efter.

    Jag har bakat och fryst in :

    Karelska piroger
    Pajer av olika slag

    Drömtårtor
    kladdkaka med vit choklad överst
    småkakor

    Jag har tänkt att ha någon sallad till varmrätter?
    vilken skulle ni rekommendera?

    Det ska bakas även en student-tårta under sista veckan.
    Sonen gillar inte marsipan, så en färdig sådan överdrag är inte så bra. Finns det någon anna dekoration som klarar sommarvärmen lite bättre?
    Gräddet smälter och det gör chokladen med.

    Allt annat är gjort i små portioner som går att ta fram lite åt gången, men tårtan har jag tänkt att göra bara en.
    Eller är det smartast att tänka om där?'

    Ännu en fråga: har ni någon bra tårtaresept där det finns banan i degen?

  • brittmarieodung 12 maj 2011

    Skrivet av idalinda den 12 maj 2011

    Vårens studentfest närmar sig , det blir fest för släkt och vänner på dagen D och ungdomsfest för kompisar dagen efter.

    Jag har bakat och fryst in :

    Karelska piroger
    Pajer av olika slag

    Drömtårtor
    kladdkaka med vit choklad överst
    småkakor

    Jag har tänkt att ha någon sallad till varmrätter?
    vilken skulle ni rekommendera?

    Det ska bakas även en student-tårta under sista veckan.
    Sonen gillar inte marsipan, så en färdig sådan överdrag är inte så bra. Finns det någon anna dekoration som klarar sommarvärmen lite bättre?
    Gräddet smälter och det gör chokladen med.

    Allt annat är gjort i små portioner som går att ta fram lite åt gången, men tårtan har jag tänkt att göra bara en.
    Eller är det smartast att tänka om där?'

    Ännu en fråga: har ni någon bra tårtaresept där det finns banan i degen?

  • brittmarieodung 12 maj 2011

    Jag brukar göra Budapestrullar till sådana här bjudningar. Kan ligga i frysen långt innan och tas fram efter hand, ca 1 1/2 timme före användandet.( Vid varmt väder tinar de fortare) Goda även om en "kärna" fortfarande är litet frusen. Prova att ha annan frukt i grädden istället för mandariner på burk. Jag har provat hallon t.ex. men se till att de är frusna när du blandar, så blir grädden inte så "färgad".
    Mvh En "Skåning"

  • idea_ 12 maj 2011

    Vill du ha bananer i smeten kanske du skulle göra bottnarna av banankaka (eller heter det bananbröd) vet att receptet jag sparat i min kokbok under fikabröd är väldigt fluffigt och bra, skulle kunna funka som tårtbottnar. Har du funderat på att byta ut marsipanen mot sugarpaste? en "sockerdeg" som ofta används som tårttäckare i USA, tror att det finns recept på det här på MK men annars finns det nätbutiker där man kan köpa färdig i olika färger. Sök på sugerpaste, suger paste eller sockerdeg här bland forumtrådarna borde du få lite tips.
    Lycka till
    Kari

    Edit: för att underlätta lägger jag till receptet på föreslagen banankaka här nedan:
    Banankaka i långpanna

  • boz1965 12 maj 2011

    Skrivet av idalinda den 12 maj 2011

    ...Jag har tänkt att ha någon sallad till varmrätter?
    vilken skulle ni rekommendera?...


    Menar du sallad som tillbehör eller sallad som mat?

    Menar du matsallad så är den här jättegod:

    Salade Liègoise

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.