Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

baka i gasugn

  • NikiPic 4 december 2009

    Hur lyckas man med bröd och annan bakning i gasugn? Vad ska man göra annorlunda jämfört med i en eldriven? Det mesta blir bränt i botten och färglöst ovanpå.
    Niki

  • BagarnJeppson 7 december 2009

    Hej!

    Detta låter som ett fel i värmefördelningen, det enda råd jag kan ge dig är att baka på dubbla plåtar.

    Lycka till!

    Kalle

  • tikicupcake 25 maj 2010

    Jag hade precis samma dilemma! Var van att baka nästan allt mitt matbröd själv, men har nu flyttat till en lägenhet med gasugn. Först gjorde jag formbröd med bikarbonat och filmjölk (finns massa variationer på sånt bröd), vilket blir bra, men lite enformigt i längden.
    Nu har jag fått tipset av en kompis att baka limpor/ljust bröd i lergryta. Och det blev väldigt fint resultat! Gör såhär: sätt ugnen på max, typ 250 grader. Låt den gå upp i värme och sätt då in lergrytan (behöver inte blötläggas innan om den är glaserad inuti). Låt den stå i ca 20 min i mitten av ugnen. Ta då ut den och lägg i den färdigjästa och knådade degen. Sätt på locket och ställ in igen. Grädda 30 min utan lock och därefter ca 20-30 min utan, till brödet ser färdigt ut.
    Jag fick ett väldigt högt, fint och gyllengräddat bröd (vetemjöl + lite graham) med den här metoden. Det verkar vara viktigt att bröd bakat i gasugn får en form, så att värmen fördelas jämnt. Sockerkakor blir ju t ex väldigt bra i gasugn. Viktigt också att degen kommer upp lite och inte bara "flyter ut" på plåten. Då blir den ju platt och färglös istället.
    Så, alla med gasugn: köp en lergryta och ge inte upp!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.