Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

fst eller smält smör igen

  • Miwi 21 september 2009

    Jag återkommer till min fråga "Varför ska man i vissa muffinsrecept röra smör och socker smidigt, och i andra ska man vispa ägg och socker och sedan hälla i smält smör. Kan man alltid använda smält smör i stället för det fasta? Om inte, varför?"
    Jag fick svar som gäller att röra ägg och smör som till sandkaka, men det var inte det jag ville veta. Jag undrar över skillnaden mellan att vispa ägg och socker och sedan hälla i smält smör, jämfört med att röra fast smör och socker smidigt för att sedan röra i äggen.

  • BagarnJeppson 28 september 2009

    Hej!

    Som jag skrev tidigare så blir det skillnad på resultatet på färdig muffins. Det handlar om att vispa in luft i smeten. Vispar du smält smör och socker har du väldigt svårt att tillföra någon luft muffinsen skulle bli kompakta. Du kan givetvis alltid använda smält smör om du så önskar.

    Mvh

    Kalle

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.