Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grovt bröd

  • tojve 30 december 2009

    Hej!
    Jag försöker att baka allt bröd som äts hemma, och att hålla det så grovt som möjligt, eller i alla fall inte vitt bröd. Men det är lite av en djungel det där så jag har några frågor...
    - Vilket grovt mjöl är egentligen bäst att äta? Bakar med hälften vetemjöl och resten antingen grahamsmjöl eller rågsikt. Vad ska jag satsa på? Och är verkligen det extra grova vetemjölet bättre än det vanliga?
    - Sedan har jag ockå problemet att mina bröd smular väldigt mycket. Hur undviker jag detta, vad är bäst att lägga till i degen?

    Tacksam för svar! Bröd är glädje!
    // Tove

  • hybrex 31 december 2009

    Jag älskar också att baka bröd. Kollar du på innehållsförteckningen på rågsikt så ser du att det innehåller
    40% siktat vetemjöl och 60% siktat rågmjöl. Skulle jag rangordna mjöl så skulle det se ut något i stil med:
    - Grovt rågmjöl
    - Kornmjöl
    - Fullkornsdinkelmjöl
    - Grahamsmjöl
    Allt mjöl självklart handlat från Gammelbo kvarn eller Saltå kvarn för att så stor del av kornen ska vara kvar =)

    Vet inte om man kan säga att extra grovt vetemjöl är bättre än det vanliga, beror på hur man ser på det. Men det som gäller är att när man köper mjöl från t.ex. Saltå kvarn och som du undrade om vetemjöl så har mjölet hög utmalning, ca 80% av vetekornet ingår. Mjölet inehåller helt enkelt hela korn vilket jag själv tycker skapar en mustigare och mer aromrik smak =)

    Själv så bakar jag helst finskt surdegsbröd på 100% rågmjöl. Det är bra mycket nyttigare, men smaken är lite speciell =D

    Vill du föresten få nyttigare bröd kan du byta ut en del av mjölet mot ex. linfrö, psylliumfrö, kli, pumpakärnor, solrosfrön e.d

    Mvh//Robert

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.