Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

jäsning

  • makumano 29 december 2009

    Hej!
    Fråga 1:Såg ett inslag där man jäste en (surdegs-) deg i en stor plastlåda MED lock. Behövs det ingen luftglipa??
    Fråga 2: Jag gillar inte smaken av bikarbonat - vad kan jag ta i stället?
    Mvh. Makumano

  • kstina 19 februari 2010

    Skrivet av makumano den 29 dec 2009

    Hej!
    Fråga 1:Såg ett inslag där man jäste en (surdegs-) deg i en stor plastlåda MED lock. Behövs det ingen luftglipa??
    Fråga 2: Jag gillar inte smaken av bikarbonat - vad kan jag ta i stället?
    Mvh. Makumano

  • kstina 19 februari 2010

    Hej!
    Svar på fråga 1: Det behövs ingen luft för att jästen ska jäsa. Jästen äter stärkelse och producerar koldioxid och alkohol så man kan säga att gas (luft - inte syre och kväve dock...) bildas i en jäsning.
    Svar på fråga 2: Du skulle kunna prova att utesluta bikarbonat och istället vispa eventuella ägg mycket luftigt. Därefter vända ner resterande innehåll. Du kan också prova med att ta bakpulver, men då får du med en andel bikarbonat i alla fall, även om mängden blir mindre (förutsatt att du inte tar mer av bakpulret än vad du skulle tagit av bikarbonaten). Bakpulver består av bikarbonat och en syra.
    Mvh/Kstina

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.