Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Saftiga lussebullar

  • Hanizimo 6 december 2009

    Hej!

    Dags för årets lussebak och såklart vill man ju ha saftiga goda lussebullar!

    Har hört väldigt många olika bud om vad som är hemligheten bakom saftigheten. Allt från att kesella gör underverk, till att det bara är snack och att det istället handlar om hur man gör med smöret (inte smälta utan ska ha det rumstempererat och sedan knåda in det i degen). Har också hört att saffran torkar ut degen, och samtidigt att man ska ösa på med saffran om man vill att saftigheten ska komma fram.

    Så nu frågar jag er, vad är hemligheten bakom saftiga hållbara lussebullar? :)

    Tacksam för svar!

  • carran59 6 december 2009

    Skrivet av Hanizimo den 6 dec 2009

    Hej!

    Dags för årets lussebak och såklart vill man ju ha saftiga goda lussebullar!

    Har hört väldigt många olika bud om vad som är hemligheten bakom saftigheten. Allt från att kesella gör underverk, till att det bara är snack och att det istället handlar om hur man gör med smöret (inte smälta utan ska ha det rumstempererat och sedan knåda in det i degen). Har också hört att saffran torkar ut degen, och samtidigt att man ska ösa på med saffran om man vill att saftigheten ska komma fram.

    Så nu frågar jag er, vad är hemligheten bakom saftiga hållbara lussebullar? :)

    Tacksam för svar!

  • BagarnJeppson 14 december 2009

    Hej!

    Jag skulle vilja framhäva att rätt sammansatt recept är viktigast, sedan är värmen i ugnen och tiden i ugnen du bakar (värme ugn 250gr, Baktid 5-6 min)

    lycka till!

    Kalle

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.