Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Torra Lussekatter, Varför?

  • gadget 8 december 2009

    Hej!

    När jag bakar Lussekatter till Lucia använder jag vetebrödsreceptet på mjölpåsen. De har en tendens att bli torra och nu undrar jag vad jag gör för fel? Har ingen maskin utan bakar för hand.

    Ingredienser i receptet:
    150 gr Smör
    5 dl Mjölk
    50 gr Jäst
    1 dl Socker
    ½ tsk Salt
    Ev. mald kardemumma
    850 gr Mjöl
    Ägg till pensling

    Vore mycket tacksam för svar och hjälp.

    Varma hälsningar
    Camilla

  • pott86 8 december 2009

    Hej Gadget/Camilla!
    När jag bakar bullar, (kvittar vilken sort), så har jag alltid kasella i, det gör bullarna lite saftigare, plus bättre hållbarhet!

    MVH
    pott86


    + jag tittade på Laila bakar här om dagen, och hon sa att degen ska vara "lite" kladdig när man rullar ut bullarna, för saffran var det som gjorde bullarna torra. Den suger åt sig all vätska.

    MVH
    Pott86

  • BagarnJeppson 14 december 2009

    Hej!

    Receptet ser ut att vara rätt. Orsaker att bullarna blir torra kan vara: för svalt i ugnen, för lång baktid, för mycket mjöl i degen, för lång jästid eller att degen arbetas för länge.

    Lycka till!

    Kalle

  • Mumselimums 18 december 2009

    Hej! Jag läste någonstans att man inte ska smälta smöret när man blandar i smeten utan att man ska klicka i rumstempererat smör. Jag testade detta sist jag bakade lussebullar och de blev sååå saftiga!!! Kanske nåt att pröva?

    MVH/Helena "Mumselimums"

    Skrivet av gadget den 8 dec 2009

    Hej!

    När jag bakar Lussekatter till Lucia använder jag vetebrödsreceptet på mjölpåsen. De har en tendens att bli torra och nu undrar jag vad jag gör för fel? Har ingen maskin utan bakar för hand.

    Ingredienser i receptet:
    150 gr Smör
    5 dl Mjölk
    50 gr Jäst
    1 dl Socker
    ½ tsk Salt
    Ev. mald kardemumma
    850 gr Mjöl
    Ägg till pensling

    Vore mycket tacksam för svar och hjälp.

    Varma hälsningar
    Camilla

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.