Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Asado

  • MatBoden 24 juni 2011

    Asado är nytt för mej och jag skulle vilja har förslag på en"typisk" asadomåltid. Vad ska jag lägga på grillen, och hur länge och hur ska det prepareras? Jag har en weber klotgrill och använder briketter. Ska locket ligga på ?

  • Grillexperten 27 juni 2011

    Hej

    Nästan allt går att grilla - vilket är det fina med Asado. En typisk Asado måltid är när hela måltiden görs på grillen. Det finns många förslag på www.lithellsasado.se där även Kocken Mattias Larsson ger receptförslag. Kött, korv och grönsaker är viktiga delar att ha med. Jag föreslår att du Grillar entrecote som du penslag med Hickory efter själva grillningen (då slipper du risk för bränd smak på hickory innehåller socker), lägger på den goda Grillsnurran från Lithells Asado, förbered ett grönsaksspett med grön paprika, sparris, hela champinjoner marinerade i rödvinsvinäger och salt, samt cocktailtomat. Gott till det är att grilla haloumiost och en bit surdegsbröd som du vänder på grillen lite snabbt. Vill du göra det hela matigare så föreslår jag att grilla sötpotatisar hela i folie med lite olivolja, dragon, svartpeppar och havssalt.

    Locket behöver inte ligga på så länge du har tålamod att vänta in en fin glöd innan du påbörjar grillningen. Har du tjocka köttbitar så kan du lägga på lock för att sänka värmen och få det genomgrillat.

    Ett skojigt tips är appen Lithells multitimer till i-phone och android som är gratis att ladda ner och ger tips så att allting på grillen blir färdigt samtidigt.

    Lycka till!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.