Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

rökgrilning

  • ulle720 9 juli 2011

    hej jag har köpt specialspån för aburöken det enda som står är att det skall räcka till ca50 rökningar men inget hur man gör kan du svara mig på detta. mvh ulle

  • Grillexperten 11 juli 2011

    Hej!
    Vet inte hur grovt ABUs rökspån är men jag brukar göra så här i min klotgrill. Grova spån brinner saktare än fint spån. Brukar själv köpa spån av ett fiskrökeri eller en charkfabrik.
    Jag brukar ta och göra en liten fyrkantig bricka av alu folie och lägga i rökspånen i denna sedan placera detta direkt ovanpå glöden (briketter varar längre ) och låta lite spån gå i en sträng från glöden in på arket med rökspån. Lägg sedan på grillgallret och låt spånet ta lite fyr. När spånet väl börjat ryka lägger du på köttet och lägger sedan på locket och justerar till och från luften så att den inte spånet brinner upp för snabbt , man kan även fukta spånet med vatten så att det varar längre. Mängden spån är avgörande för hur stor din köttbit är men ungefär 1-1,5 liter spån till ca 1kg kött. Stick in en termometer i mitten av köttbiten ( en digital med sladd är bra!) Grillrök till önskad iner temp!
    Mvh Mats

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.