Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Söker Recept eller Arbetsbeskrivning för att göra Sandost

  • niad 12 augusti 2011

    Vi är i Arvika några gånger om året och då brukar vi köpa "Sandost" på något av de konditorier som finns där.

    Sandosten används på "Klengås" som är en smörgås liknande Thekaka men mycket större, nästan stor som en tallrik och som man breder tjockt med riktigt smör på och sedan strös Sandosten ut över kakan i ett jämnt och tjockt lager.

    Jag har läst mig till att Sandost görs av Torkad Riven Mesost. Några träffar får man på nätet när man söker men inte många och absolut inga recept eller arbetsbeskrivningar för att göra Sandost och det är detta jag söker.

    Jag frågade ett kondis där hur de gör osten men de visste inte, de köper från privatpersoner sade de. Det känns som att det vore bra om detta kunde spridas lite mer för snart dör väl kunskapen ut annars.

    - Vilken Mesost skall användas? (kan man köpa Gudbrandsdalen i affären t.ex.)
    - Hur torkar man den lämpligast?
    - Skall den rivas eller malas?
    - Lagring m.m.

    Tack på förhand
    niklas, rimforsa

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.