Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vilken dryck passar till ostarna ?

  • famboo 9 augusti 2010

    Har 3 olika exklusiva ostar från Jürss ostmejeri i Sörmland och önskar få tips på dryck till just dessa då jag ska bjuda en ostfantast på denna lilla ostbricka.

    1) Prisbelönta "Sörmlands ädel", krämig ost med stor och fyllig smak. Mjukare än Roquefort, men fastare än Gorgonzola.

    2) "Långbro krydd" pressad ost med hård yta och lite smidigare grynpipigt inre. Med bl.a. kryddor som nejlika och kummin.
    (specialutvecklad för Långbro värdshus)

    3) "Källarvägg" , ursprungligen "Eneby" som är en pressad ost med torr och hård yta som sen lagrats i källare ytterligare 5 år o är nu torr lätt sönderfallande och med mycket jordsmak, ytan är till en del med OR, enligt uppgift kvalster. Mycket speciell ost o god att knapra på (kan man äta Or ? )

    Tackar på förhand för goda tips !

  • Ostexperten 11 augusti 2010

    Till samtliga ostar tror jag ett äldre portvin eller/och ett sötare Alsacevin skulle passa bra. Vad det gäller ”Källarvägg” yta skulle jag inte äta en så gammal kant själv, men varför inte maila Jürss mejeri och fråga.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.