Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

5:2-dieten tips

  • Virvlande 23 augusti 2013

    Även jag har hoppat på den nya trenden 5:2, trots att jag inte är mycket för dessa modedieter. Jag tänkte ändå ge den en chans och hade min första fastedag idag.

    Det går i princip ut på att man fastar två dagar i veckan (kvinnor äter ca 500 kalorier, män 600) och äter "normalt" de andra dagarna.

    Finns det fler som gjort som jag? I så fall kanske vi kan tipsa varandra om vad man kan äta under fastedagarna? hur gör ni med motion, och vad äter ni de andra dagarna?

    Idag åt jag broccolisoppa (60 kalorier), 55g räkor med sås gjord på turkisk yoghurt och chilisås, en knäckemacka (Wasa delikatess) med lite jordnötssmör och honung. Sammanlagt blev det ca 460 kalorier.

    Jag mår faktiskt bra och har inte fått något sockerfall. Dricker mycket vatten, men ser fram emot frukosten imorgon. {eat}

  • Mistys 24 augusti 2013

    Jag äter också 5:2 sen en tid tillbaka men till skillnad från dig tror jag inte detta är en modediet. Jag håller med läkarna och professorerna om att detta är här för att stanna. Finns allt för många bevis/forskning redan på vad som händer i kroppen vid fasta så fler kommer att hoppa på detta. Det är ju bara bra saker som händer ;) Det är ju inte bara en viktminskningsmetod. Celler reparerar sig alltid i fasta, Hjärnan celler repareras, risken för demenssjukdomar minskar,insulinkänsligheten ökar mm mm. Finns mycket forskning på detta sen tidigare. Men ändå är fastan inte tillräckligt lång för att kroppen ska hamna i svältfas, vilket händer annars när man drar ner på kalorierna, vilket inte är något man vill. Ställer till det rejält. Läste också att läkare redan börjat rekomendera detta till sina patienter. Kul.

    Läste också att fasta ett par dagar i veckan är vad våra kroppar är byggda för. Evolutionen går långsamt och vi har fortfarande kroppar som egentligen mår bäst av att fasta ett par dagar. Förr när man jagade för att få mat hade man inte mat alla veckans dagar....den kroppen har vi egentligen fortfarande trots att vi idag har matbutiken runt hörnet.

    Jag mår också sååå fantastiskt bra av detta och då har jag ändå förbättrat min hälsa redan med över 100% sen jag började med LCHF för 4 år sedan. Så jag äter alltså LCHF de andra dagarna.

    Jag delar upp mina 500 kcal på två mål. Frukost och middag. Resten blir mycket te utan mjölk och socker och Loka.

    Ska följa din nystartade tråd med stort intresse :)

  • piteanna 24 augusti 2013

    Även jag äter 5:2 ffa pga dom positiva effekterna man sett på kroppen och knoppen. Att man sen tappar en del kg är en bonus (Y) Jag dricker kaffe/te till frukost och äter oftast en soppa på blomkål, lök, vitlök, buljong och kryddor till lunch. Den innehåller ca 60 kcal. Middagen äter jag med familjen men liten portion med mycket grönsaker, ca 150-200 kcal. Det lämnar utrymme för en liten kvällsmacka eller liknande om det behövs. Vatten går åt mycket under dagen och en kopp buljong mättar bra.
    Precis som Mistys säger så tror jag inte heller att detta är en diet, utan en livsstil som är här för att stanna o)

  • Virvlande 24 augusti 2013

    Hej igen!
    Jag tror att jag var lite missvisande när jag nämnde "modediet". {embarrassed} Jag menade att jag vanligtvis inte hoppar på det nya bara för att det skrivs mycket om det i media, men jag gör det med 5:2 eftersom det faktiskt verkar väldigt vettigt. (Y) Även jag ser det mer som en livsstil och inte som en diet i sig. Både jag och sambon ska göra det här nu och nästa fastedag är på måndag. Jag tjuvstartade utan honom igår. {giggle}

    När du äter buljong, kokar du den själv? I så fall på vad? (Jag äääälskar buljong - bästa delen av grönsakssoppan!)

  • Virvlande 25 augusti 2013

    Imorgon kör jag fastedag igen. Smoothie, broccolisoppa och torsk står på menyn. {eat}

  • popik 26 augusti 2013

    Kära vänner, hur i jisse namn klarar ni er igenom en fastedag ? Jag började idag frukost två koppar kaffe och en chokladshake ( måltidsersättning 110 kcal ) 1 riskaka 40 kcal, lunch potatis och purjosoppa ( mältidsersättning 120 kcal ) kl 15.00 var jag så hungrig att jag klättrade på väggarna smällde i mig två korvbröd med lök och ketchup, fortfarande vrålhungrig, tror jag skulle kunna äta en häst haha. helt vimmelkantig känner mig svag och ont i magen, kan det verkligen vara nyttigt det här ? {eat}

  • rosatalo 26 augusti 2013

    http://5-2dieten.com/

    Jag vill tipsa om en i mitt tycke bra sida om denna diet. Det finns massa frågor med svar efter artikeln.

  • Mistys 26 augusti 2013

    Skrivet av popik den 26 aug 2013

    Kära vänner, hur i jisse namn klarar ni er igenom en fastedag ? Jag började idag frukost två koppar kaffe och en chokladshake ( måltidsersättning 110 kcal ) 1 riskaka 40 kcal, lunch potatis och purjosoppa ( mältidsersättning 120 kcal ) kl 15.00 var jag så hungrig att jag klättrade på väggarna smällde i mig två korvbröd med lök och ketchup, fortfarande vrålhungrig, tror jag skulle kunna äta en häst haha. helt vimmelkantig känner mig svag och ont i magen, kan det verkligen vara nyttigt det här ? {eat}


    För min del handlar det om att äta rätt saker. Dvs kolhydratfria livsmedel som inte höjer blodsockret och därmed inte insulinnivån. Äter man kolhydratfritt står man sig säkert 6-8 timmar på en måltid om inte mer. Äter man snabba kolhydrater som riskakor, mjölmat, bröd, potatis, pasta mm får man högt blodsocker....kroppen sprutar ut insulin för att ta hand om blodsockret. När detta är gjort signalerar kroppen med hunger igen och det är då man får det som kallas blodsockerfall och eftermiddagsdippar. Man måste då äta för att stå ut. Utan insulinpåslag=ingen hunger, inga blodsockerfall, inget sug. Plättlätt


    Ang nyttigt eller ej.....ja det finns forskning som tyder på att kroppen bäst reparerar sig och sina celler om man fastar på detta sätt. Vissa sjukdomar minskar, hjärnan blir mer skärpt osv. Googla....finns massor av forskning och artiklar :) Att äta varje dag är som att köra bil med gasen i botten hela tiden...att fasta 2 dagar/vecka är som att bromsa då och då så bilen står still ibland och får varva ner ;)

  • Virvlande 26 augusti 2013

    Aaaah! Idag har jag fuskat med fastan.. Jag klarade det inte helt och hållet. Till frukost drack jag egengjord bärsmoothie, vilket jag inte kommer göra igen, då jag inte var mätt länge. Sen levde jag och sambon på kaffe under föreläsningarna, vilket gick hyffsat bra. Till lunch åt vi broccolisoppa (60 kcal) med 1/4 skiva fiberrost var i form av krutonger samt en klick kvarg i soppan.

    Efter det tänkte vi spara middagen så länge som möjligt. Jag gick en promenad och hamnade inne på hemköp där jag köpte en marabou chokladkaka (100g). Jag åt fyra rader (över 200 kcal!) på vägen hem, sen erkände jag för min sambo..
    Till middag åt vi soppa på 2 ryggfiléer torsk, 2 potatisar, buljong, en morot och lite lök. Det blev buljong över, som jag kommer äta på onsdag, nästa fastedag.

    I övrigt har det gått bra. Ser fram emot frukosten imorgon dock. {eat}

  • yggdrasil 27 augusti 2013

    Hej
    Jag har också börjat göra ett försök med 5:2. Jag är verkligen ingen hälsofanatiker - jag äter nog hyfsat nyttigt - men alldeles för mycket, för stora portioner.(Vilket märkas på mina trånga kläder) Jag startade en blygsam blogg mest för att peppa mig själv http://blogg.passagen.se/uettan/. Jag skriver upp vad jag äter och vilket kaloriinnehåll maten har. Jag lagar inte så mycket - försöker hitta råvaror och mat som inte har så många kalorier. Tjuvstartade två veckor i somras - men började "på riktigt" förra måndagen. Första veckan gick jag ner 1,2 kg och minus 2 cm i midjan. Det var över förväntan. I dag har jag en äta-lite-dag. Är för närvarande uppe i ca 197 kalorier. Hittills mår jag jättebra och är inte speciellt hungrig

  • Virvlande 28 augusti 2013

    Kul med en blogg! Intressant att läsa om någon annans upplevelser. Har själv funderat på att skriva en, men tiden räcker inte riktigt till. jag vet dessutom att jag har en tendens att sluta skriva efter två veckor eller så. {embarrassed}

    Vi hade inte fastedag idag, då jag blev bortbjuden på frukost imorse. Vi tar det på fredag istället. Imorgon ska jag planera vad vi ska äta. Funderar på ägg till frukost, men sen då?
    Några förslag?

  • meu 29 augusti 2013

    Skrivet av Virvlande den 23 aug 2013

    Även jag har hoppat på den nya trenden 5:2, trots att jag inte är mycket för dessa modedieter. Jag tänkte ändå ge den en chans och hade min första fastedag idag.

    Det går i princip ut på att man fastar två dagar i veckan (kvinnor äter ca 500 kalorier, män 600) och äter "normalt" de andra dagarna.


    Finns det fler som gjort som jag? I så fall kanske vi kan tipsa varandra om vad man kan äta under fastedagarna? hur gör ni med motion, och vad äter ni de andra dagarna?

    Idag åt jag broccolisoppa (60 kalorier), 55g räkor med sås gjord på turkisk yoghurt och chilisås, en knäckemacka (Wasa delikatess) med lite jordnötssmör och honung. Sammanlagt blev det ca 460 kalorier.

    Jag mår faktiskt bra och har inte fått något sockerfall. Dricker mycket vatten, men ser fram emot frukosten imorgon. {eat}


    Hej!
    Vad hittar jag receptet på Broccolisoppan med så få kalorier! har letat men lyckas inte hitta den!

  • solisten 29 augusti 2013

    Hej igen!

    Jag ville bara säga att det finns appar att ladda ner 5:2 med många bra recept för detta ändamål. Själv har jag en Iphone.

    Ha en bra dag
    Sonia

  • Virvlande 29 augusti 2013

    Skrivet av meu den 29 aug 2013

    Hej!
    Vad hittar jag receptet på Broccolisoppan med så få kalorier! har letat men lyckas inte hitta den!


    Jag räknade ut det själv efter att ha trixat lite. Jag gjorde så här:

    Ingredienser:
    500g broccoli
    2 tärningar grönsaksbuljong
    1 liten gul lök (90g)
    Milda mat Laga lätt (4%) ca 80g (lite mindre än en dl)
    Vatten

    Blanda en buljongtärning i varmt vatten, stek hackad lök i lite buljong. Ställ undan en stund.
    Lägg broccolin i en kastrull, täck med vatten och buljongen, koka tills mjuk.
    Häll av hälften av vattnet (spara lite) och lägg i löken. Mixa till slät (späd med mer vatten om det behövs). Tillsätt grädde och krydda efter behag. Jag tog salt, peppar och lite vitlökspeppar. Jag tyckte att det var gott att ha i lite färsk persilja, men det är inte nödvändigt.
    Dela upp i fyra delar och du har en måltid på ca 60 kcal. Inte jättestora portioner, men det är gott. =)

  • gunnelll 30 augusti 2013

    Hej!

    Har använt 25 metoden sen 6 månader o mår bra o har gått ner 12 kg.
    Jag äter vanligt 2 dar o fastar den tredje.
    På fastedagen äter jag en frukost med färska eller frusna bär lättyoghurt o nymalda linfrön o psylliumfrön. Denna frukost innehåller ca 200 kal.
    Till lunch tar jag en pulversoppa á 100 kal.
    Till kvällen tar jag ev en påse pulversoppa igen.
    Under dagen dricker jag mycket o äter gurka o tomat o bär som mellanmål. Bär o grönsaker odlar jag själv.
    Hela dagen dricker jag kaffe te o vatten.
    Eftersom jag använder mjölk i te o kaffe kommer jag upp i mer än 500 kal om dan men detta innebär bara att jag går ner lite långsammare i vikt.
    Detta är för mig ett sätt att leva som fungerar bra och inte är speciellt svårt att genomföra
    under lång tid.
    Jag önskar alla lycka till med 25 metoden och tycker det äär bra att utrymme finns för egna varianter som är hållbara i varje enskilt fall.

  • 61lena 1 september 2013

    (Y)Hej!
    Ja då var vi inne i september månad .Här i karlstad har vi sol . Nu ska även jag hoppa på
    5:2 Dieten . Tror att den är kanon .Får hoppas att man klarar av fastan när man jobbar nätter bara .Jag har valt i alla falla att fasta måndag och torsdag . Tror att två dagar efter varandra kan bli lite jobbigt med tanke på arbetet.
    Önskar er alla en fin fortsatt dag
    Mvh Lena

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.