Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Älgfärsbiffar

  • hamletnilsson 10 mars 2011

    Vi brukar ha i lite Dijonsenap, creme fraiche o ägg och dom håller ihop bra .



    Skrivet av Josses den 16 feb 2011

    Har en god vän som frågade varför hans biffar spricker och går sönder när han gör dem på älgfärs?
    Han har ägg i smeten men jag vet inte hur många.

    Jag använder älgfärs så sällan så enda jag själv kom att tänka på var just ägg och ev, måste han blanda ner lite fläskfärs för älgfärsen är ju relativt mager.
    Som sagt, jag har ingen aning på var felet är så jag hoppas på er andra här på MK.
    Kan någon av er andra här på MK hjälpa oss med den frågan?


    Edit: rättat några stavfel.

  • Lilloo 10 mars 2011

    Oavsett vad för färs jag använder så har jag alltid i 1 dl ströbröd och 2 dl mjölk som får stå en stund och svälla sedan blandar jag i hackad lök och färs osv. Spricker aldrig. Har även i 1 helt ägg när det skall blandas runt.

  • LaJefa 10 mars 2011

    Jag tror att du arbetar färsen för lite, ett fel som många gör. Knåda den lite längre och fräs gärna löken och låt den svalna innan du blandar i den i färsen. Lycka till!

  • gnutten1 11 mars 2011

    Skrivet av LaJefa den 10 mar 2011

    Jag tror att du arbetar färsen för lite, ett fel som många gör. Knåda den lite längre och fräs gärna löken och låt den svalna innan du blandar i den i färsen. Lycka till!


    Precis. Många som inte arbetar smeten tillräckligt.

    Själv brukar jag köpa grisfett och mala ner i älgfärsen eftersom den är så torr.

    Grädde, krossade enbär, ströbröd, ägg, finhackad schallottenlök brukar jag ha i.

    Kom ihåg att ta fram färsen 30-40 min innan den ska stekas!
    Jag brukar steka stekyta på köttbullarna på hög värme först och sedan köra klart dom i ugnen, tycker dom blir mycket saftigare på det viset

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.