Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Är denna makrill ätbar?

  • Kuck 29 februari 2012

    Jag köpte just en hel makrill från ICA. Efter att ha tagit ur fisken och skurit dän filéerna märkte jag att köttet var väldigt mört. Filéernas "lamellstruktur" har släppt (se bild).

    Jag har bara varit med om att fisk varit så här mör en gång tidigare och det var när den förvarats för varmt. Makrill har jag dock aldrig tillagat, så jag undrar om detta är normalt?

    http://oi42.tinypic.com/18ezpw.jpg

  • sikaal 29 februari 2012

    Ätbar är den allt, men hur den smakar är en annan sak. Den kan ha transmak.
    Det är ingen kustmakrill vid den här tiden, så den har troligen trålats eller "snörpts" långt ute till havs, sedan förvaras den i stora tankar (med kallt vatten), ombord, därför stelnar den inte. Det har antagligen isats när den kommit i land, men då är det för sent.
    En riktigt färsk makrill ska man kunna hålla i huvudet och den håller sig rak.
    Svensk garnmakrill brukar inte komma förrän i maj och dörjmakrill ännu senare.

  • Kuck 1 mars 2012

    Intressant, tack för infon.

  • begefagerstrom 1 mars 2012

    Makrill måste tyvärr vara helt färsk för att vara riktigt god. Jag äter den bara på sommaren när jag fiskat den själv, fileat och kryddat den och lagt den i stekpannan på en dillbädd och låtit den steka några minuter på var sida. Därefter slagit på fetmjölk som den fått sjuda i ytterligare några minuter. Serverat den direkt ur stekpannan tillsammans med nykokt färskpotatis. GUDOMLIGT GOTT!!
    Tyvärr är tiden mellan havet och stekpannan det som avgör om resultatet skall bli bra.

  • Cassiopeya 1 mars 2012

    Oj vad spännande, alltid lär man sig något nytt :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.