Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Är det någon skillnad?

  • frucaos 11 mars 2009

    Rårakor och rösti --- är det samma sak med olika namn, eller är det någon skillnad?
    Igår klurade vi på rårakor och raggmunk, men där är ju skillnaden rätt markant, så min frågeställning har ändrat sig.

  • anneli1989 11 mars 2009

    rösti är väl enbart råriven potatis som formas till plättar och steks i smör.

    rårakor är de väl även lite ägg och mjöl med i smeten?

  • Gnurf 11 mars 2009

    Rårakor är för mig en råstekt riven potatis. Rösti brukar jag även blanda ner några äggulor i, men annars är det samma sak. Fast jag gör både rösti och råraka med alla möjliga sorters råa rivna rotfrukter och lök, purjo etc. Blir mer spännande så smakmässigt än endast med Päron...:p

  • Gnurf 11 mars 2009

    Ord står mot ord...:D

    Skrivet av JessicaFrej den 11 mar 2009

    rösti är väl enbart råriven potatis som formas till plättar och steks i smör.

    rårakor är de väl även lite ägg och mjöl med i smeten?

  • anneli1989 11 mars 2009

    äsch vem bryr sig huvudsaken är att de är gott:)

    men enligt tasteline verkar de vara exakt samma recept för den nyfikne

  • frucaos 11 mars 2009

    Ha! Det var väl det jag misstänkte. Det får heta rösti när det serveras på helgen och råraka på vardagar ... hehe.

  • bernit 11 mars 2009

    Rösti är en POTATISKAKA av råriven potatis - kommer ursprungligen från Schweitz och kan även göras på kokt potatis men det gör vi inte i Sverige.
    Rårakan görs som plättar av råriven potatis.
    Huvudskillnaden är alltså att Rösti är en kaka (jag brukar göra den i en stekpanna som fylls helt) och råraka är plåttar av råriven potatis.:p

  • Gnurf 12 mars 2009

    Den erkänt kunniga recepsajten Wikipedia :D:D:D anser följande....

    http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6sti

  • Okänd 27 mars 2009

    Skrivet av Gnurf den 12 mar 2009

    Den erkänt kunniga recepsajten Wikipedia :D:D:D anser följande....

    http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6sti


    Närmare går nog inte att komma
    (H)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.