Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ärtsoppa

  • 22 november 2000

    Hur gör man en god ärtsoppa?

  • 22 november 2000

    Hej.Jag brukar följa receptet som står på paketet med ärtorna. Jag gör alltid på hela förpackningen och fryser in det som blir över. Dessutom lagar jag alltid soppan dagen innan jag ska ha den för att den ska hinna "stå till sig". Mycket timjan ska det också vara. Servera med grovt bröd och en god ost.Lycka till/Annette

  • 13 december 2000

    Här får du en klassiker! Riktig ärtsoppa!400 gr torkade gula ärtor1 st gul lök300 gr rimmat sidfläsk12 dl vatten2 krm timjan2 krm mejramsalt & svartpepparBlötlägg ärtorna i rikligt med vatten minst 8 timmar. Slå av blötläggningsvattnet och skölj ärtorna. Skala och klyfta löken. Lägg ärtor, lök och sidfläsk i en kastrull och slå på vattnet. Låt koka upp och skumma av vid behov. Låt soppan sjuda under lock ca 1 timme. Späd med vatten om soppan blir tjock. Smaka av med salt och peppar.Hoppas det smakar, glöm ej punchen!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.