Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Äter ni mycket lök och vitlök?

  • Okänd 9 februari 2010

    Det är bra att äta mycket lök och vitlök, hur använder ni dem?

    http://www.expressen.se/halsa/1.1874163/forebygg-cancer-med-lok-och-vitlok

  • Erajscha 9 februari 2010

    Vitlök använder vi i nästan allt, fräser grönsaker med det, marinerar med vitlök, har vitlök i alla grytor (inkl köttfärsås) och lök använder jag riven i gratänger och grytor när bonusgrabben är här... annars skivar jag den.

  • jimboz 9 februari 2010

    Prut..Prut..Japp mycket lök blir det :(

  • Lilleby 9 februari 2010

    även här äts det mycket lök. jag personlig älskar vitlök

  • boz1965 9 februari 2010

    Skrivet av jimboz den 9 feb 2010

    Prut..Prut..Japp mycket lök blir det :(


    Nänä - här prutas det inte med löken. Däremot pruttas det ibland när det har blivit för mycket av det goda. :D

  • mattant41 10 februari 2010

    Jo en hel del lök blir det i mat som köttfärs, gratänger, pajer, grytor.....
    och nu är det ofta hackad rödlök i sallader gärna soltorkade tomater och kanske lite fetaost också.

  • lena4 10 februari 2010

    Mycke lök blir det(Y) Älskar lök. Gul Röd och Vitlök är det som jag alltid har hemma.
    Och egen gräslök i frysen förståss.(Y)

  • ros 10 februari 2010

    :)Jag använder mycket lök i matlagningen(Y)
    :DVi har fortfarande kvar egenodlad gul lök och gräslök

    Gul lök och vitlök har jag till de flesta kötträtter: grytor, när jag bräserar köttet, i pajer, köttfärssås, köttbullar, i köttfärslimpan, potatisgratäng, stekt lök till pannbiffar mm mm

    Pressad vitlök i kycklinggrytor, marinader, såser, som smakförstärkare

    Rödlök och scharlottenlök till goda såser och i sallader

    Det är inte många rätter som jag inte använder lök till

    :DVi älskar lök i alla dess former

  • chrisq 10 februari 2010

    (L) jag älskar all sorts lök gul röd vitlök purjolök ja allt som heter lök men min mage tål det inte .Är smällar man får ta hihi:D

  • 123Linnea 10 februari 2010

    Vitlök och gul lök är egentligen de bästa kryddorna som vi har tillgång till, tycker jag. Maten blir "fattig" utan dessa tillbehör!!

  • essim 10 februari 2010

    De flesta använder lök och vitlök som krydda men vi använder det som vilken annan grönsak som helst..... Mums!:p

  • jimboz 10 februari 2010

    Jag har lök i allt mer eller mindre, och så lär det fortsätta ända in till tjotahejti..

    Hur förvarar ni löken fru karlsson....Skämt o sido..Jag har alltid Lök och Vitlök i kylen, saknar jordkällare eller kallt skafferi..Jag har absolut inte vitlök i rumstemperatur för då blir den gammal snabbare än Karlsson kan säga Andersson :)
    Hur gör ni då ?

    Behåll trådens rubrik och svara på den i första hand, men fyll gärna på några tips..
    Hoppas det går bra Herr Gunnar:)

  • Okänd 10 februari 2010

    Skrivet av jimboz den 10 feb 2010

    Jag har lök i allt mer eller mindre, och så lär det fortsätta ända in till tjotahejti..

    Hur förvarar ni löken fru karlsson....Skämt o sido..Jag har alltid Lök och Vitlök i kylen, saknar jordkällare eller kallt skafferi..Jag har absolut inte vitlök i rumstemperatur för då blir den gammal snabbare än Karlsson kan säga Andersson :)
    Hur gör ni då ?

    Behåll trådens rubrik och svara på den i första hand, men fyll gärna på några tips..
    Hoppas det går bra Herr Gunnar:)


    Det var nog det som var meningen liksom!
    Lite om hur man använder lök av alla de slag, och även om hur man förvarar den.
    Vad vore livet utan lök?

  • The_mama97mia 10 februari 2010

    Jag klarar mig inte utan lök eller vitlök.
    Som så många andra ovan här har skrivit så använder jag det till i stort sett allt (utom desserter kanske...). Äter gärna rå lök i sallad eller på macka, rå vitlök kan gå ner det med. Purjolök är en stor favorit här också. Tänk er purjo som får smälta ned i lite smör... Gudomligt gott.
    Vitlöken låter jag nog vara framme i rumstemp, jag gör av med den rätt fort så den hinner inte bli förstörd. Gul och röd lök har jag i svalen (grönsakslådan i kylen)
    Purjo brukar få ligga framme men på sistone har jag förstört dom - dom har torkat, bör nog ligga i kyl/sval.

    Vitlöksklyftor - jag pressar sällan i vitlökspress, smackar till dom med kniven o finhackar istället.
    Älskar att ha med stora bitar eller hela klyftor av vitlök när jag bryner saker - avger så mkt smak.

  • Erajscha 10 februari 2010

    Purjo förvarar jag i grönsakslådan längst ner i kylen, likaså lök. När det gäller vitlök så använder vi super solo och använder jag få bara en halv så får den andra ligga kvar bland de andra på hyllan ovanför spisen.

  • Okänd 10 februari 2010

    Min mor gjorde en underbar purjolöksgratäng, hon hade bacon i, det kommer jag ihåg.
    Men vad som hände sedan vet jag inte.
    Det var inte bara hopvispade ägg,
    Någon sorts smet hällde hon på, strödde över mycket ost, och så in i ugnen.
    Vad jag har försökt, men aldrig kommit i närheten av hennes purjolöksgratäng.
    I boten var det en massa smörfräst purjolök, sedan knaperstekt bacon, ett lager skivad kokt potatis, och så den där smeten hon hällde på.
    Helt klart var det ägg, men jag vet hur det blir om man häller på en äggstanning eller omelettsmet.
    Men det var något annat.
    Har någon annan en aning om vad det kunde ha varit?

  • Dintan 10 februari 2010

    Bara jag som bakar gul lök i micron?

    Kör hel oskalad lök på full effekt ca 6 minuter. OBS! glöm inte att täcka löken, den föreligger en viss explosionsrisk :p

    Sen är det bara att försiktigt skala den och äta med salt och smör!

    Höjdare (Y)

  • Okänd 10 februari 2010

    Skrivet av susanneedgren den 10 feb 2010

    Bara jag som bakar gul lök i micron?

    Kör hel oskalad lök på full effekt ca 6 minuter. OBS! glöm inte att täcka löken, den föreligger en viss explosionsrisk :p

    Sen är det bara att försiktigt skala den och äta med salt och smör!

    Höjdare (Y)


    Har aldrig testast i micro.
    Men ugnsbakad lök på en bädd av grovt salt äter vi mer än gärna!
    Kommer att testa din metod!

  • The_mama97mia 10 februari 2010

    Micrad lök måste provas, låter suveränt.

    Jag har i en annan tråd skrivit om en rätt jag blev bjuden på av en grekisk väninna, dä rhon hade purjolök i botten på en kastrull o kokade ris i samma gryta. Purjon smälte ner o gav otrolig smak åt riset. Jag har aldrig lyckats återskapa riktigt samma.

  • Okänd 10 februari 2010

    Skrivet av mama97mia den 10 feb 2010

    Micrad lök måste provas, låter suveränt.

    Jag har i en annan tråd skrivit om en rätt jag blev bjuden på av en grekisk väninna, dä rhon hade purjolök i botten på en kastrull o kokade ris i samma gryta. Purjon smälte ner o gav otrolig smak åt riset. Jag har aldrig lyckats återskapa riktigt samma.


    Här är ett återkommande "problem" när det gäller lök i alla dess former.
    Hur gjorde den som lagade till den där underbara rätten?
    Ta bara något så "enkelt" som ugnsbakad eller rostad lök av olika sorter, det blir ju olika smaker varje gång man gör det, vad beror det på?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.