Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Äter ni mycket lök och vitlök?

  • The_mama97mia 10 februari 2010

    beror antagligen på en massa faktorer - lök-kvalitet, färskhet, temperatur vid tillagning. M:m.
    det är det som gör matlagning så spännande och - egentligen säger detta att inget recept går att reproducera exakt!
    (Y)

  • alexwedel 12 februari 2010

    Jag vet inte så här på rak arm en enda maträtt som inte innehåller lök i någon form.

    Fransk löksoppa, vitlöksbröd, rödlökssmör till köttbiten, röd lök till salladerna, purjo gräddkokt till fisken. Jag lider med de som inte klarar att äta lök.

    I södra Frankrike äter man en slags pizza med karamelliserad lök på - har någon ett recept?

  • smeand 12 februari 2010

    Jag kanske är lite konstig, men lök är den enda råvaran som jag inte tycker om. Annars gillar jag allt! Lök i soppa är ok och vitlök i små mängder går också bra. Rå lök är helt omöjligt att äta. Min pappa älskar lök, så därfor började jag laga min egen mat redan på mellanstadiet(H) Det positiva med att jag inte gillar lök är väl då att jag tidigt fick ett intresse för att laga mat(Y) Det finns ju ingen lag som säger att man måste följa alla recept slaviskt.... Man har väl i det man vill!

    Min syster tycker om lök, men sedan kan man göra en väldigt lång lista med saker som hon inte gillar. Ändå är det jag som är konstig:o

  • Ulrika91 12 februari 2010

    Jag älskar lök. Punkt. Finns liksom inget mer att säga. Det går helt absolut inte att laga mat utan.


    (okej lite mer har jag att säga)
    Jag förvarar potatis, lök och vitlök i ett svalt skåp i köket. De ligger i korgar och hos oss hinner de aldrig bli gamla eller torra. Purjo har vi i kylen, längst ner bland alla andra grönsaker. Ugnsbakad hel vitlök. ÅH va gott, tänk er de med nykokt pasta och en supergod champinjonsås och lite chili. Åh va gott. Tänker på ett specifikt recept från en kokbok jag köpte i London. Kokt vårlök (eller vad de nu heter) med smör och grovsalt är ju bara sååå himla gott. Ja nu dör jag lite inombords. Får nog gå och steka lite lök och vitlök och sen äta det med en gaffel direkt ur pannan. (ja jag är helt galen)(L)

  • Ulrika91 12 februari 2010

    Dubbelklickade på skicka i all upphetsning. Får nog ta och lugna ner mig nu.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.