Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ål på julbordet?

  • Okänd 3 december 2009

    En av de mest traditionella rätterna på julbordet är ål i olika former.
    Kommer ni att ha ål på ert julbord i år?

    http://www.wwf.se/press/1272004-farjerederier-och-krogar-stoppar-alen-pa-julbordet

  • Gnurf 3 december 2009

    Har aldrig haft, kommer aldrig att ha...:)

  • Okänd 3 december 2009

    Skrivet av Gnurf den 3 dec 2009

    Har aldrig haft, kommer aldrig att ha...:)


    Är det ovanligt med ål på julborden i Norrland?

  • bernit 3 december 2009

    Defenitivt:p:p
    På mitt sillbord är både rökt Makrill och rökt Ål självklara:p

  • Gnurf 3 december 2009

    Jo...jag tror det är ovanligt i Norrland. Men är inte helt säker dock. På Julbord ute på Lokal finns dock ofta ål...så det är klart att man testat...:)

  • boz1965 3 december 2009

    Jag äter ål om jag blir bjuden, men det är inte nåt jag skulle lägga pengar på själv eftersom jag inte är riktigt glad för ål för att jag tycker att den är för fet, så det finns i regel inte på mitt julbord. Såvida jag inte är helt säker på att någon kommer som är förtjust i fisken ifråga, då brukar jag köpa en rökt ål och servera. Jag serverar annars hellre en havsöring som är fiskad i Öresund och hemrökt av min kompis jägaren, som också sportfiskar en del.

  • Amika 3 december 2009

    Nope, ingen ål här. :) Ingen av oss gillar ål, så vi skippar det helt. :)

  • chrisq 4 december 2009

    (Y) är ju det bästa på julbordet bara älskar ål i alla dess former(L)(L)

  • 123Linnea 4 december 2009

    Nej, absolut inte! Har du huggorm på julbordet?:D

  • Bianca 4 december 2009

    Jag var iväg på ett äkta ålagille i Åhus nu i höstas, och ett är säkert: Jag ska INTE ha ål på julbordet. Den enda ål jag tål är alkohol. (Y)

  • bernit 4 december 2009

    Skrivet av 123Linnea den 4 dec 2009

    Nej, absolut inte! Har du huggorm på julbordet?:D

    På samma sätt som Ål är en fisk är Havskatt eller sjöhäst inga däggdjur :p:p:p

  • The_mama97mia 4 december 2009

    Jag är inte förtjust i ål - dessutom är det väl fiskepolitiskt sett ett rejält NONO elr aja baja.

  • bernit 4 december 2009

    Skrivet av mama97mia den 4 dec 2009

    Jag är inte förtjust i ål - dessutom är det väl fiskepolitiskt sett ett rejält NONO elr aja baja.


    Helt rätt, precis som torsk, tigerräkor och snart odlad lax :p:p

  • sikaal 4 december 2009

    Skrivet av bernit den 4 dec 2009

    Skrivet av mama97mia den 4 dec 2009

    Jag är inte förtjust i ål - dessutom är det väl fiskepolitiskt sett ett rejält NONO elr aja baja.


    Helt rätt, precis som torsk, tigerräkor och snart odlad lax :p:p


    Torsk fiskad i "rätt" zon är tillåten, men ål, som är så gott, är jätte ajabaja.

  • MammaModesty 4 december 2009

    ål är jätte gott... hade gärna varit på det där ålagillet du pratade om Bianca... jag älskar ål.. (L) men det blir tyvärr ingen på julbordet

  • martina63 4 december 2009

    Ål är jättegott tycker vi, men den får inte vara med på vårt julbord utan får växa till sig i havet tills den får grönt ljus igen:(

  • hjope 4 december 2009

    Nope, ingen ål på vårat julbord. Men jag vet att det är populärt!!:)

  • SofiaWilkins 4 december 2009

    ål som är så gott....visste inte att den var hotad. Bor i england o ska ha englska familjen över...de springer nog för livet om jag har något så konstigt på julbordet :p

  • croxie64 4 december 2009

    Vi brukade ha det på julbordet när jag var barn, men har aldrig lärt mig att tycka om det...så därför så har det aldrig ingått på mitt julbord heller.

  • sikaal 5 december 2009

    Var på julbord i går, på Magasinet Härön, Kyrkesund, Tjörn, där fanns inte en ål i sikte!(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.