Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Alternativ till ströbröd? Gluten?

• SamL 2 juni 2009

Hej! Någon därute som har ett bra tips på alternativ till ströbröd som inte innehåller gluten. Til tex i egna köttbullar och att pudra sockerkaksgrunkan med? :o Det får heller INTE innehålla laktos.

• poffa 2 juni 2009

Köttbullar/pannbiff så rekommenderar jag mald potatis och potatismjöl, lite ägg också förstås.,sen håller det ihop. Blir saftigare än med ströbröd., och det finns ofta lite överbliven potatis hemma i kylskåpen.

Sen finns det sådant här:

http://www.pilefood.se/produkt/glutenfritt/ovrigt/3010.htm

Det finns även majsgryn/strö också, för att baka i kakformar mm.

• The_mama97mia 2 juni 2009

Alternativ till ströbröd i köttbullesmet är havregryn som får svälla i vatten och potatismjöl.
    Pudra sockerkaksformen med kokosflingor istället, kan tänka mig att det kan gå med sesamfrön med?

• safir74 2 juni 2009

Jag gör köttbullar på detta vis : blandfärs, hackad gul lök, äggula, salt och olika kryddor. Det går alldeles utmärkt att göra köttbullar helt utan ströbröd.
    Sesamfrön går alldeles utmäkt att strö sockerkaksformen med.

• poffa 2 juni 2009

Skrivet av mama97mia den 2 jun 2009

Alternativ till ströbröd i köttbullesmet är havregryn som får svälla i vatten och potatismjöl.
    Pudra sockerkaksformen med kokosflingor istället, kan tänka mig att det kan gå med sesamfrön med?

Havregryn? Gluten?

Hm.
    http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=halsa_fraga_experterna&frageid=74&visa=alla&kategoriid=0

Eller info här: http://www.celiaki.se/

det är lite olika, en del tål havre men inte andra sädesslag.

• poffa 2 juni 2009

Fasiken! Sånt här kräver sakkunskap.. :o

enligt celiaki.se definieras glutenintolerans som att man inte tål vete, råg och korn.

Min erfarenhet är att de som är glutenintoleranta själva vet o har testat om havre funkar...
    Självklart ska man vara försiktig med rekommendationer.... Jag bara tipsade utifrån det lilla jag vet...
    Men som ngn skrev ovan, man behöver egentligen inte alls ha ströbröd i färssmeten... eller så funkar detta med potatis ypperligt...

Förlåt om jag förvirrat någon?

• mooseella 3 juni 2009

Jag använder Havrekli att strö bakformar med och lite i köttbullesmeten också. Om det fungerar för dig vet jag inte. Men de jag känner tål det.

• Manne_N 3 juni 2009

Polenta borde väl kunna funka både som bindemedel i t.ex köttfärs och som släppmedel i formar. Risken är att det blir lite hårt om det inte kokas eller åtminstonde läggs i blöt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.