Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Amerikansk pizza recept

  • knyppeltanten 7 mars 2011

    Jag åt pizza på Pizza Hut igår och himmel vilken god pizza.
    Är det någon som har recept på botten, den var så frasig, tjock och god? Det var mozzarella på den och det var ju mycket godare än vanlig ost så det ska jag också prova med. Men det är just botten som var så god jämfört med vår vanliga tunna.

  • chrisq 7 mars 2011

    (Y)kör den på kamadogrill så blir den´så

  • Ulrika91 7 mars 2011

    Jag har arbetat på pizza hut och kan meddela att degarna kommer färdiga, frysta och ojästa till restaurangerna. Det enda vi gör är oljar en gjutjärnspanna, lägger i degen, låter den tina och jäsa och sen garnera och in i ugnen. Så något recept kan jag tyvärr inte ge dig. Men försök dig på ett recept med en god deep dish pizza. Gärna som tillagas i en gjutjärnsstekpanna och med olja i botten.

  • Ulrika91 7 mars 2011

    Mozzarellan är dansk förresten, inte italiensk, så konsistensen på den är ungefär som vanlig ost :) Riven och "gul". Inte vit alltså.

  • The_mama97mia 7 mars 2011

    med risk för att folk tror att jag jobbar på Lidl eller har aktier i företaget (vilket inte är fallet ngt av det!) så - Lidl säljer riven mozzarellaost, till bra pris! Den tycker jag är toppen på pizza!

  • boz1965 7 mars 2011

    Här är ett s.k. 'hemligt' recept som har läckt:

    Observera att 1 Cup = 2,4 dl.
    All purpose flour = vanligt vetemjöl.
    Bread flour = vetemjöl special
    Cornmeal = majsmjöl.
    Tea towel = kökshandduk

    MSG i ren form finns inte att köpa i butik i Sverige men kan i de flesta fall ersättas med Aromatkrydda.

    --------------

    PIZZA HUT PIZZA DOUGH

    1 1/3 cup water
    2 teaspoons sugar
    1 1/4 teaspoons salt
    2 tablespoons olive oil
    2 tablespoons cornmeal
    2 cups unbleached all purpose flour
    1 cup bread flour
    1 teaspoon baking powder
    1/4 teaspoon garlic powder
    1/4 teaspoon onion powder
    3/8 teaspoon MSG
    1 1/2 teaspoons yeast
    (You may use all-purpose flour only for this recipe)

    Bread machine:
    Add ingredients to machine bread pan in order given or as per manufacturer's instructions. Set to 'dough' mode.

    Food processor:
    Place water, sugar, salt and olive oil in bowl of food processor and pulse to dissolve sugar and salt. Add yeast, bread flour, all purpose flour other dry ingredients. Process until a soft ball forms. Remove from machine and allow to rest, covered with a tea towel, about 45 minutes.

    Dough hook:
    Place water, sugar, salt and olive oil in bowl of mixer and dissolve sugar and salt. Stir in yeast, bread flour, all purpose flour, other dry ingredients and knead with dough hook to form a soft, but not-too sticky dough (about 8 minutes). Remove from machine and allow to rest, covered with a tea towel about 45 minutes.

    By Hand:
    In this case, use only all-purpose flour. Place water, sugar, salt and olive oil in bowl and dissolve sugar and salt. Stir in yeast, all purpose flour, other dry ingredients and knead to form a soft, but not-too sticky dough (about 8-l0 minutes). Allow to rest, covered with a tea towel about 45 minutes.

    (*) For a breadier pizza dough - depending on taste and recipe requirements, you can add an additional 1/4 tsp. yeast.

    Deflate dough very gently before using and allow it to rest a further 15 minutes before using in a recipe. You may refrigerate dough in an oiled plastic bag for up to two days.

  • knyppeltanten 8 mars 2011

    Tack för alla tips. Nu ska jag leta recept, skriva ut brödreceptet och försöka få med maken på en utflykt till Bollnäs där Lidl finns :-). Sen ska här bakas!

  • boz1965 8 mars 2011

    Skrivet av knyppeltanten den 8 mar 2011

    Tack för alla tips. Nu ska jag leta recept, skriva ut brödreceptet och försöka få med maken på en utflykt till Bollnäs där Lidl finns :-). Sen ska här bakas!


    Glömde skriva att med "yeast" menas torrjäst. 1½ tsk torrjäst är ungefär detsamma som 25 g vanlig jäst. Personligen tycker jag att det funkar bättre med vanlig jäst om man tar lite extra, men dock inte hela paketet.

  • Breasola 8 mars 2011

    Färdigköpt pizzadeg är rätt tjock. Det blir lite som pan pizza.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.