Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

apropå korv

  • MatAnders 12 april 2008

    Skrivet av monac den 12 apr 2008

    mergez-korv är gott i risrätter som smaksättare eller kabanozen. hög kötthalt brukar jag kolla efter.( tyvärr) älskar sonen hotdogs som i mitt tycke inte ÄR korv! & stroganoff på falukorv...det är gott:)
    Håller med dig matboy...man vet ju aldrig vad de har malt ned som heter "köttbiprodukt" ...det kan ju faktiskt vara precis vad som helst:o


    Håller med mergez eller hur det nu stavas e jättegott särskillt grillad med god tomat/chili/spiskummin sås till.

  • farmoringer 12 april 2008

    Pytt i panna av oilka sorters korvar är gott. Blanda starka och mindre starka och vanliga med potatis. Lite orientdressing till och en sallad...(Y)

  • evaldo 12 april 2008

    Falukorv slår alla andra korvsorter då de kan tillagas på så oändligt många sätt.

  • farmoringer 12 april 2008

    Fylls lunchkorv är också gott. Gör ett snitt i korven längs med. Lägg i en oststav och en paprikabit. Vira runt en baconskiva och stek i ugn.

  • Runan 12 april 2008

    I går gjorde jag en i mitt tycke mycket god pastagratäng med chorizo och broccoli. Tycker också mycket om ugnsbakad falukorv med fyllning av senap och Bostongurka. Grillkorv till mos är heller inte dumt. Men det ska helst vara falukorv och grillkorv från Erikssons chark i Nossebro . Den är god.

  • enAnnan 12 april 2008

    Inspirerad av denna tråd ska vi idag äta korv
    :)
    något vi i stort sett aldrig gör.
    Det blir ett stroganoffrecept som vi hittat här.
    Tack Matklubben för inspiration (Y)

  • monac 12 april 2008

    P.S. tror mergez...stavas merguez:) När jag tänker efter.

  • tilda 12 april 2008

    Stekt korv med stuvade grönsaker, sjömansfalu (korvgryta) eller chorizoröra.
    Koka några portioner bulgur. Blanda ner slantad stekt chorizo och kokta grönsaker av valfritt slag. Krydda med salt och vitlökspeppar.(L)(Y)

  • Kicki8 13 april 2008

    Falustubbar kom jag ihåg när jag läste denna tråd

    Falustubbar

  • monac 14 april 2008

    har aijvar i min korvstroganoff,det blir super gott!:)

  • enAnnan 14 april 2008

    Åh ajvar tycker jag väldigt mycket om.
    det har vi i mycket
    (Y)

  • pia61 14 april 2008

    Pias korvpasta

  • Razzel 14 april 2008

    Vad är ajvar :o

  • monac 14 april 2008

    rostad paprika,aubergin,tomat ,fefferoni & kryddor som är pureéat...finns på burk & i olika styrkor. Mild,medium & stark. Fantastisk färg & oerhört mycket smak. Funkar till nästan ALLT!:D
    i GRYTOR,KALLA/VARMA SÅSER,GRATÄNGER,färsrätter m.m.(Y)
    //monac

  • Aspholme 14 april 2008

    Tyvärr, så håller korven i Sverige väldigt olika kvalité. Tycker genomgående att Norrländsk korv är bäst i smak och konsistens. Lithells korvar går ej att äta.

  • monac 14 april 2008

    vad är det för märken på "norrländsk korv"?

  • monac 14 april 2008

    vi har en korv-producent i Uppsala som heter Andersson/Tillman de gör goda korvar....särskilt
    falukorven & Roslagsgrillare. :) bra smak,inget fusk & bra rökning!

  • tilda 14 april 2008

    Skrivet av monac den 14 apr 2008

    vad är det för märken på "norrländsk korv"?

    Toppchark har goda korvar bla.

  • Aspholme 14 april 2008

    Norrländsk korv: Pettersons från Boden, Piteå Chark, Nordchark i Luleå, Charko i Skellefteå. Bastuträskkorv i Skellefteå, Scan i Umeå,Jokkmokkskorv.

  • monac 14 april 2008

    okey,det är inget man hittar i diskarna här tyvärr!:o

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.