Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Atkins!

  • JohannaY 27 juli 2008

    Hej!
    Alla ni som går eller har gått efter Atkinsdieten, vad har ni ätit mest och var har ni hittat sockerersättning och liknande sockerfria varor som det pratat om i Atkins-kokboken? Hr mycket har ni gått ner dom första veckorna?

  • GunsanL 28 juli 2008

    Ska också försöka gå ner i vikt men tänker satsa på Annika Dahlqvist´s metod. Mitt problem är att jag älskar bröd, pasta och potatis och det får man ju inte äta. Vad äter man istället? Efterlyser recept som håller sig inom det tillåtna.

  • Lilljeppe 28 juli 2008

    Vad är det för slags metoder? Kan ni inte förklara alla metoder som finns:o

  • monac 28 juli 2008

    låg kolhydrat metodet båda. Dr dahlqvist blogg kan du gå in och kika på & läsa mer!

  • malincalla 28 juli 2008

    Jag tror inte på metoder som minskar kraftigt på eller helt utesluter kolhydrater. Kroppen behöver mängder med kolhydrater varje dag. Minst hälften, gärna upp till 60% av kosten ska bestå av kolhydrater. Naturligtvis är så obearbetade som möjligt att föredra, såsom fullkornsvarianter av bröd, pasta, ris, gryn, flingor etc. Hjärnan kan endast använda kolhydrater som bränsle, och kräver i sig för att hålla igång de vitala funktionerna 600-800 kcal rena kolhydrater. Utan dessa blir man därför vresig, trött och tappar lusten till det mesta. Poängen med högprotein-dieter är att kroppen till slut själv börjar omvandla proteiner till kolhydrater, men varför skulle man medvetet vilja arbeta emot sin egen kropp? Den funktionen är till för krissituationer- krissituationer som vi i västvärlden inte behöver oroa oss för-, inte för att gå ner i vikt.
    Kolhydrater är inte farliga om man äter rätt sorter och väger upp sin kost därefter- det handlar om att hitta en balans där du och din kropp samarbetar, inte motarbetar varandra!
    Jag rekommenderar de som vill gå ner i vikt att tänka ett steg längre än de populära högprotein-dieterna. Du går emot din egen kropp som kommer protestera högljutt de första dagarna, men varför ska man försöka vänja kroppen vid något som den uppenbarligen inte vill?
    Istället för mer kött etc, prova att äta mer komplexa kolhydrater och grönsaker. Man klarar sig på mycket mindre protein än man tror, om man inte strävar efter att bli en bodybuilder. Även vegetariska källor innehåller protein, en sort som är mycket lättare för din kropp att bryta ner men i lika hög grad hjälper till att bygga upp musklerna,
    Som ni kanske märker så har jag inspirerats mycket från 'Du är vad du äter'-filosofin, Jag kan verkligen rekommendera Gillian McKeiths böcker, samt hälsokost böcker av den gamla skolan ( har hittat många bra från 70-80-talet på bokantikvariat). Man behöver naturligtvis inte följa det till punkt och pricka, men jag som är en jojobantare- redan, vid 21 års ålder!- finner att de recept och råd som finns där i fungerar mycket bra. Vegetarisk mat är både näringsrik och mättande och om du är mätt och inte lider av näringsbrist så kommer också vikten att rätta sig till din korrekta vikt för din längd och ålder.
    Jobba med kroppen, inte mot den! Ta hand om er där ute i bantningsdjungeln.

  • corvette 28 juli 2008

    påminner inte atkins,Gi metoden och Annika dahlkvist metoder om varandra
    Alla 3 utgår ju ifrån att man ska äta mer fett och proteiner och mindre av potatis pasta ris och mjölmat?
    Jag har läst om alla 3 metoderna
    Kan någon tala om skillnaden på dom 3 metoderna skulle jag bli tacksam.

  • GunsanL 28 juli 2008

    Har just skickat ett svar men det blev tydligen något fel så det gick inte fram. Försöker igen och hoppas det inte blir dubbelt.
    I Aftonbladet den 25 juli, på sidan 14, finns ett litet reportage om Dr Dahlqvist´s diet. Det fanns tidigare ett större reportage där det fanns uppspaltat vad man får äta mycket, litet och helst avstå ifrån. Jättebra vägledning som jag skrev av och nu har på kylskåpsdörren.
    I reportaget jämförs tre olika dieter som testats under två år: lågkolhydratdieten (Dahlqvist), lågfettsdieten, och medelhavsdieten. Vet inte så mycket om de andra dieterna men namnen antyder ju att lågfettsdieten förordar alla "lättprodukter" och den sistnämnda satsar mestadels på grönt. I jämförelsen gav den fettrika, med få kolhydrater, den största viktminskningen och sänkte blodfetterna.
    Jag tror att man ska välja den diet som man tror sig kunna hålla, åtminstone en längre tid, och då ska man utgå från vad man gillar. Om man som jag tycker om t ex smör, grädde och majonäs ska man nog välja Dahlqvist´s diet. Tycker man mest om sallader väljer man kanske medelhavsdieten......(Y)

  • Elizaj 3 augusti 2008

    Jag har ätit efter Atkins en gång förut och gör det nu igen. Fösta veckan brukar jag tappa 4-5 kilo men då är jag ganska stor från början oxå. OM du vill och har tänkt att börja kan du mejla mig så hjälps vi åt!

    Kram Lisa

    lisa@bitnet.se

  • tilda 3 augusti 2008

    Skrivet av malincalla den 28 jul 2008

    Jag tror inte på metoder som minskar kraftigt på eller helt utesluter kolhydrater. Kroppen behöver mängder med kolhydrater varje dag. Minst hälften, gärna upp till 60% av kosten ska bestå av kolhydrater. Naturligtvis är så obearbetade som möjligt att föredra, såsom fullkornsvarianter av bröd, pasta, ris, gryn, flingor etc. Hjärnan kan endast använda kolhydrater som bränsle, och kräver i sig för att hålla igång de vitala funktionerna 600-800 kcal rena kolhydrater. Utan dessa blir man därför vresig, trött och tappar lusten till det mesta. Poängen med högprotein-dieter är att kroppen till slut själv börjar omvandla proteiner till kolhydrater, men varför skulle man medvetet vilja arbeta emot sin egen kropp? Den funktionen är till för krissituationer- krissituationer som vi i västvärlden inte behöver oroa oss för-, inte för att gå ner i vikt.
    Kolhydrater är inte farliga om man äter rätt sorter och väger upp sin kost därefter- det handlar om att hitta en balans där du och din kropp samarbetar, inte motarbetar varandra!
    Jag rekommenderar de som vill gå ner i vikt att tänka ett steg längre än de populära högprotein-dieterna. Du går emot din egen kropp som kommer protestera högljutt de första dagarna, men varför ska man försöka vänja kroppen vid något som den uppenbarligen inte vill?
    Istället för mer kött etc, prova att äta mer komplexa kolhydrater och grönsaker. Man klarar sig på mycket mindre protein än man tror, om man inte strävar efter att bli en bodybuilder. Även vegetariska källor innehåller protein, en sort som är mycket lättare för din kropp att bryta ner men i lika hög grad hjälper till att bygga upp musklerna,
    Som ni kanske märker så har jag inspirerats mycket från 'Du är vad du äter'-filosofin, Jag kan verkligen rekommendera Gillian McKeiths böcker, samt hälsokost böcker av den gamla skolan ( har hittat många bra från 70-80-talet på bokantikvariat). Man behöver naturligtvis inte följa det till punkt och pricka, men jag som är en jojobantare- redan, vid 21 års ålder!- finner att de recept och råd som finns där i fungerar mycket bra. Vegetarisk mat är både näringsrik och mättande och om du är mätt och inte lider av näringsbrist så kommer också vikten att rätta sig till din korrekta vikt för din längd och ålder.
    Jobba med kroppen, inte mot den! Ta hand om er där ute i bantningsdjungeln.

    Håller med. En viktminskningsmetod som gör att man tappar vikt snabbt är nog inte det mest ultimata, utan man ska nog jobba på lång sikt med en balanserad kost och motion. Jag behöver själv inte gå ner i vikt. Snarare tvärtom, men tips för att öka i vikt på ett vettigt sätt finns inte mycket av.(N) Jag är smal av födsel och ohejdad vana och kan helt enkelt inte gå upp i vikt, men det enda jag får höra är att jag ska skatta mig lycklig som kan äta precis vad jag vill. En person som är överviktig får man inte glo på och kommentera vad de äter, men med en smal person är det fullt tillåtet.:@

  • Ernst76 3 augusti 2008

    Annika dahlkvist metod är väl ingen "bantningskur"!? Hennes "LCHF" (Lo carb, hi fat) är riktlinjer till hur man alltid ska äta. Det finns många effekter av den dieten. En av dom är viktminskning men det är även bra för överaktiva barn, diabetiker mm. Kolhydrater är socker, något som alla får i sig för mycket av. Alla i min släkt har samma "problem" som Tilda, hur mycket vi än äter så går vi inte upp i vikt. Men det finns många andra anledningar till att äta rätt.

  • redd 4 augusti 2008

    Skrivet av corvette den 28 jul 2008

    påminner inte atkins,Gi metoden och Annika dahlkvist metoder om varandra
    Alla 3 utgår ju ifrån att man ska äta mer fett och proteiner och mindre av potatis pasta ris och mjölmat?
    Jag har läst om alla 3 metoderna
    Kan någon tala om skillnaden på dom 3 metoderna skulle jag bli tacksam.


    Känner inte till Annikas metod men kort om dom andra två är varandras motsatser.

    GI utveklades för diabetiker och är genomnyttig, Atkins är till för att få kilona att rasa.

    Atkins:
    Går ut på att fett och proteinder ger större mättnadskännsla än kolhydrater därför äter man mindre. Nya rön säger dessutom att eftersom kolhydrater behövs för att binda fettet i kroppen så gör lite kolhydrater att kroppen inte kan ta upp och lagra så mycket fett utan får använda det den har.
    (mat: fett, ägg och kött)

    GI:
    Går ut på att genom att äta kolhydrater som långsamt tas upp i kroppen hålla blodsockret på en konstant nivå vilket gör att man inte blir hungrig och småäter och orkar mer eftersom man inte blir trött.
    (mat: fullkorn i alla dess former, ris, mjöl, pasta etc.)

    Skulle jag rekomendera något så är det.
    Först GI för att få bort småätandet.
    Sedan Atkins och samtidigt börja träna (SNABBA resultatförbättringar om både bygger upp konditionen och samtidigt får färre kilo att dra runt på vilket motiverar till fortsatt tränning) och sedan åter till GI för att behålla vikten..

    Men hittade just http://www.gi-metoden.info som var en riktigt bra sida 5min sedan vet du hur GI fungerar.

    Det finns mycket negativt skrivet om Atkins men dom flesta läkare är eniga om att det är nyttigare än att vara överviktig.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.