Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bästa klyftpotatisen????

  • muminlotta 14 juli 2011

    Hur gör jag egen klyftpotatis på bästa sätt? Kryddor? Mängd olja? Tid i ugnen? Andra bra tips? Jag tycker aldrig mina blir så där jättebra! Kram!

  • Ergilwen 14 juli 2011

    Jag brukar ha rosmarin och timjan på mina potatisklyftor, utöver salt. Det tycker jag blir jättegott.

  • Petra7011 14 juli 2011

    Jag brukar lägga klyftorna i kallt vatten en timme så att det försvinner stärkelse ur potatisen.Låter den sedan rinna av i durkslag, är det vatten kvar på potatis så torka jag den torr.Ringlar över rapsolja+havssalt-vänd runt så saltet blir jämt fördelat.Smaksätter ibland med timjan eller vitlök beroende vad jag har för kött.

  • Disen 14 juli 2011

    Förutom olja så är flingsalt med chilipeppar dundergott.
    Ibland blir det timjan eller Italiensk salladskrydda på.
    Lägger alltid potatisen på ett bakplåtspapper så de inte fastnar.
    Mängd olja har jag ingen aning...ringla över och rör om.

  • pleta 14 juli 2011

    Flytande Milda i botten, flingsalt över. Namnam =)

  • Vetebullen 14 juli 2011

    Hej!
    Jag brukar ta olika rotsaker t.ex. potatis, morötter och kålrot, ja vad du tycker om och skala och klyfta dem samt koka dem i 3 minuter. Ca 1 1/2 - 2 kg tillsammans Häller bort vattnet och tillsätter ca 50 gr smör som får smälta under lock på potatisen. Skakar om kastrullen med locket på så det smälta smöret fördelas.
    Häll allting i en långpanna och krydda med t ex grillkrydda. 225 grader ca 20 minuter.
    Känn med en sticka om rotfrukterna är mjuka. (Y) Ät och njut! Mums! (L)

  • Lenkan 14 juli 2011

    Kör alltid med skalet kvar, det är otroligt gott!
    Ringlar rapsolja över, flingsalt, timjan och rosmarin, kanske lite granulerad vitlök om det finns hemma. I ugnen på 225 grader, vänd runt då och då, kolla med sticka när de är klara.

  • muminlotta 14 juli 2011

    Vilken massa bra o intressanta tips. Ska bli kul att testa. Kom gärna med flera, snälla. Tack o kram!

  • Roskerstin 14 juli 2011

    Jag kokar klyftorna i 5 minuter för att få bort en del av stärkelsen, låter de torka i durkslag. Sedan har jag olivolja ca 2-3 matskedar i en långpanna strör därefter på flingsalt, paprikapulver och timjan, ibland även finhackad vitlök och rör om ordentligt. Bakar i ugnen ca 15-20 minuter på 225 grader. De blir riktigt goda. Lycka till!

  • Heisjo 14 juli 2011

    På sommaren byter jag ut klyftpotatis mot färskpotatis och rostar dem, såååå ljuvligt gott!!!
    Tvätta potatisen noga, häll över rikligt med olivolja, flingsalt. 1/2 kruka rosmarin och lite nymald svartpeppar. In i ugn 225 grader ca 20 min. Om man önskar kan man efter 15 min ta ut och smula över fetaost och delade cocktailtomater, in 5 min och sedan toppa med ruccola sallad! Riktig sommarmåltid!

  • amoz 14 juli 2011

    Detta receptet har jag provat och jag kan verkligen rekommendra det.

    Frasig klyftpotatis

  • Roggan 14 juli 2011

    Det är också gott att krydda med spiskummin förutom salt och peppar. Det gör man ofta i Tunisien i hemmen, när man friterar potatis.

  • Bumbis 15 juli 2011

    När jag gör klyftpotatis gör jag alltid såhär: Klyfta potatisen och lägg i en påse. Häll på olja, behövs inte mycket, ca 1 msk. Knyt påsen och "krama" den så att det kommer olja på alla potatisar. Häll ut på plåt med bakplåtspapper och salt och peppar. 225 grader tills dom har fin färg, ungefär 30 min. Smaksätter ibland med timjan, rosmarin eller vitlök.

  • The_mama97mia 15 juli 2011

    Skrivet av Bumbis den 15 jul 2011

    När jag gör klyftpotatis gör jag alltid såhär: Klyfta potatisen och lägg i en påse. Häll på olja, behövs inte mycket, ca 1 msk. Knyt påsen och "krama" den så att det kommer olja på alla potatisar. Häll ut på plåt med bakplåtspapper och salt och peppar. 225 grader tills dom har fin färg, ungefär 30 min. Smaksätter ibland med timjan, rosmarin eller vitlök.


    Precis så gör jag också!
    Fördel - går att förbereda o låta potatisen vänta i plastpåsen tills det är perfekt timing att köra in den i ugnen! Känns bra att inte använda för mycket olja heller...

  • ewabe 15 juli 2011

    Skrivet av muminlotta den 14 jul 2011

    Hur gör jag egen klyftpotatis på bästa sätt? Kryddor? Mängd olja? Tid i ugnen? Andra bra tips? Jag tycker aldrig mina blir så där jättebra! Kram!



    Jag gör alltid klyftpotatis på bakpotatis. Blir bäst.
    Ringla flytande margarin över, flingsalt grillkrydda , rosmarin.
    Jätttegott och går fort.

  • jenn1009 15 juli 2011

    hej! det bästa är ändå att lägga ut potatisklyftorna på en plåt tillsammans med lite snedskurna morötter. Hacka över lite färsk chili eller torkade chiliflingor. Ringla över lite flytande honung och lite olja och salta. Vackert och supergott!! :)

  • Countrygirl 15 juli 2011

    Skär potatisen i klyftor, koka i 10 minuter, häll av vattnet. på långpannan med smör, lite olja, peppar och salt. 225 grader i ca 20 minuter. Det är så engelsmännen gör sin roasted potatoes. Det blir frasigt utanpå och mjukt mosigt inuti.

  • Cassiopeya 15 juli 2011

    Min absoluta favorit är denna...

    Ugnsrostade rotfrukter med smak av Italien

  • guninni 15 juli 2011

    Tycker det är onödigt att förvälla. Däremot lägger jag en stor klick smör i lånpannan och låter det bli brynt i ugnen innan jag lägger i potatis (men skal) lök, motötter, sötpotatis........
    Rör om ordentligt och sätt in i ugnen på 225-250.
    Rör inte under tiden då blir det bara mosigt. Kan ha på timjan el rosmarin om man vill.
    På detta sätt får man mycket fin yta på potatisen.

  • irrevirre 15 juli 2011

    Jag gör som förgående talare. Smälter smöret i formen som skall användas först. Sedan i med valfria rotfrukter, flingsatl och svartpeppar och vänd runt i smöret.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.