Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bästa klyftpotatisen????

  • muminlotta 18 juli 2011

    Mmm... va gott allt låter. Kul att få så många olika varianter på tips. Kom gärna med flera. Kram!

  • Krabban87 18 juli 2011

    många bra tips här ju =)
    jag gör olika beroende på om det är helg eller vardag ;-)
    jag brukar lägga klyftorna i en skål.. sen häller jag över valnötsolja, peppar, flingsalt, citronjuice och rosmarin (gärna färsk)... sen vänder jag runt allt i skålen innan jag häller ut det på en plåt...
    och är det god helg mat så kan jag slänga på tunna tunna skivor smör lite här och var på plåten...
    sen under tiden dom är i ugnen så vänder jag runt dom emellanåt... muuums ! =)

  • Vimmsi 21 juli 2011

    Jag klyftar potatisen och kokar den sedan i 5 minuter. Häller av vattnet, oljar en plåt, häller på potatisen, ringlar lite olja över, lite flingsalt och valfri krydda (rosmarin, vitlök, kummin, grovmalen svartpeppar) beroende på vad jag ska servera till.
    In i ugnen på 225 grader i ca 20-25 minuter. Blir kanon!!

  • Alllis 21 juli 2011

    Vi slänger alltid in klyftorna en stund i micron innan vi lägger dem på en plåt ååå skjuts in i ugnen med olja och kryddor efter humör.

  • The_mama97mia 21 juli 2011

    det är urgott att göra även på skrubbad färskpotatis, dela i lämpliga bitar - blanda med lite olja i en påse, sen färska örter på o flingsalt. Mummselimums...

  • 7201 22 juli 2011

    Skrivet av amoz den 14 jul 2011

    Detta receptet har jag provat och jag kan verkligen rekommendra det.

    Frasig klyftpotatis

    Har också gjort dessa och dom blir KANOOON !!!!{eat}

  • inordgren 9 augusti 2011

    Papas a la pobre
    strimla paprikor i olika färger och stek tillsammans med potatisklyftorna i olja med lite citronsaft och kryddat med mycke vitlök och salt, peppar, timjan/rosmarin. Paprikan skall bli mjuk och smakrik - Denna rätt heter Papas a la pobre i Spanien

  • ms8 10 augusti 2011

    Vi kör alltid i fritösen.Sen salt o vitlökspulver på.Gott.

  • cissihs 10 augusti 2011

    Skrivet av Lenkan den 14 jul 2011

    Kör alltid med skalet kvar, det är otroligt gott!
    Ringlar rapsolja över, flingsalt, timjan och rosmarin, kanske lite granulerad vitlök om det finns hemma. I ugnen på 225 grader, vänd runt då och då, kolla med sticka när de är klara.


    Håller helt med! blir mer stuns i när skalet är på!

  • amoz 10 augusti 2011

    Något som är gott och som går fort att göra är att skiva bakpotatis i ½-1 cm tjocka skivor. Lägg dem på en långpanna, häll på olivolja och vänd runt skivorna så alla får olja på sig. Krydda med flingsalt och vitlökspeppar.

  • linda331 11 augusti 2011

    Jag tycker att det blir dålig yta på potatisen när man förkokar den. Ser ingen anledning till det. Jag tror att stärkelsen bidrar till att göra ytan frasigare! Jag använder smör, lite olivolja och ofta bara Renee Voltaires örtsalt med ramslök. Det blir väldigt god, och mkt, smak av det!!

  • The_mama97mia 11 augusti 2011

    Gillar den här tråden, tänk, klyftpotatis gör vi väldigt ofta här, jag tycker det är väldigt enkelt sätt att laga potatis på och kidsen älskar det!
    Jag vill ha skalet på o förkokar inte. Bara potatisen är renskrubbad, sen bara dela o olja in lite o skjuts ini i ugnen - sköter sig självt. Hur enkelt är det inte???
    (Y)

  • DenLillaFrun 11 augusti 2011

    Det beror lite på hur mycket olja man har, men om man har mycket olja (onyttigt men bra resultat) så att de liksom får "friteras" mer än att bara ligga och bli kokta. Efteråt är det a och o att lägga ett par ark hushållspapper i ett durkslag och lägga i potatisen så att de får rinna av ordentligt. Då blir de riktigt krispiga och fina....

    och du, vänta absolut med saltet tills de är klara, så blir de inte så sladdriga

    {eat}

    (märker att jag får fel användarnamn här... "DenLillaFrun" ska det vara! :)

  • Tanja 11 augusti 2011

    Jag blandar gärna potatisen med morötter, rödlök och rödbetor. Och rödbetorna blir faktiskt godast av allt tycker jag nog. Äter gärna med en sås av mosad fetaost och yoghurt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.