Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bästa omelett tipset sökes?

  • Johannaclausen 30 januari 2012

    Hej jag letar efter det bästa eller dom bästa omelett tipsen.
    Skulle verkligen uppskatta svar :)
    Vad som helst som är lite tokigare än bara en vanlig omelett med stuvning.

    Sen så vill jag helst kunna lyckas göra den på tio minuter.

    TACK kram johanna

  • Mistys 30 januari 2012

    Stek kokt kall skivad potatis i smör tillsammans med lök, paprika och ev skinka om du vill. Inte nödvändigt, basen ska vara potatis och lök. Krydda med paprika pulver och aromat eller salt. Vispa upp två ägg + 1 msk vatten och slå på. Skaka pannan då och då så omelettsmeten faller ner mellan potatis och grönsaker och stelnar. Slå upp på en tallrik. Detta är en sk öppen omelett, kan varieras i det oändliga och vansinnigt god{eat}

  • Johannaclausen 30 januari 2012

    Åh det lät ju jätte gott.. :) Hur lång tid tar detta? Jag försöker hitta något som jag skulle kunna göra på 10 minuter.

  • pihal 30 januari 2012

    En omelett med annorlunda smak och snabb att göra kommer här.
    Thailändsk kycklingomelett

    Här är ytterligare ett recept på en god omelett
    öl och ostomelett

  • Johannaclausen 31 januari 2012

    En öl omelett lät ju riktigt gott!! Passar kanske in också. Då jag ska tävla under passion för mat mässan. Får testa en sådan ikväll

    Tack!

  • MosterNettan 31 januari 2012

    Jag gör omelett för en person.
    Två ägg och två msk vatten, salt och peppar. Jag vispar lätt med gaffel, bara så gulorna går sönder. Ner i pannan på medelhög värme, så rör jag med trägaffel, och ser till att omeletten "stannar" och inte sitter fast i pannan.
    Täcker omeletten med ett lager god ost och till sist 2-3 skivor skinka. Rökt eller kokt spelar ingen roll, jag tycker det är godast med kokt skinka.
    Upp på tallrik och vik ihop. Jag serverar rårivna morötter och broccoli som fått ett snabbt uppkok i saltat vatten.
    Underbart gott, som lunchmål eller lätt middag.

    Du klarar det lätt på knappa 10 minuter!

  • Johannaclausen 31 januari 2012

    Åh va gott det lät. Älskar rårivna morötter :)
    Kan inte du tävla för mig istället haha.
    Jag ska ju göra båda på 10 minuter. Fast det kommer bli väldigt roligt.

    Kolla in ->http://www.facebook.com/folkmasterskapen och va med nästa år :) så kanske vi ses där.

  • irrevirre 31 januari 2012

    Skall det blir färdigt på10 röda så är ugnsomelett uteslutet så det får bli fransk omelett då.
    Jag brukar fräsa t.ex. rödlök, purjo, tomat, jalapeno en stund .. sedan i med smeten och gör som Mosternettan.

  • MatAnders 31 januari 2012

    Ett litet tips är att ha i typ 2 tsk fransk senap i äggblandningen sedan kan man ju som sagt fylla med vad man vill men senap höjer smaken rejält lycka till.

  • Johannaclausen 31 januari 2012

    Jag ska ha en fransk och en annan ska visst göra två :) Men TACK för alla tips och kom gärna med fler. Ska testa hela dagen imorgon :)

  • Tesslatess 31 januari 2012

    fyller mina omeletter med riven morot, riven parmesanost, gröna oliver, gärna med vitlöksfyllning, och keso, det blir väldigt matigt

  • soccermum 31 januari 2012

    Tycker det blir gott om man steker kantareller först, slår över omelettsmet och slutligen toppar med färsk spenat och antingen riven ost (gärna parmesan) eller annars fetaost :p

  • MosterNettan 31 januari 2012

    Skrivet av MatAnders den 31 jan 2012

    Ett litet tips är att ha i typ 2 tsk fransk senap i äggblandningen sedan kan man ju som sagt fylla med vad man vill men senap höjer smaken rejält lycka till.


    Det låter som en riktig höjdare, det ska jag absolut prova nästa gång!

  • MosterNettan 31 januari 2012

    Skrivet av Johannaclausen den 31 jan 2012

    Åh va gott det lät. Älskar rårivna morötter :)
    Kan inte du tävla för mig istället haha.
    Jag ska ju göra båda på 10 minuter. Fast det kommer bli väldigt roligt.

    Kolla in ->http://www.facebook.com/folkmasterskapen och va med nästa år :) så kanske vi ses där.




    Lycka till! (Y)

  • Amika 31 januari 2012

    Skär skinka i strimlor, fetaost i kuber och hacka purjolök och skär paprika i bitar.
    Vispa ihop ägg och lite matlagningsgrädde, smula sönder en halv buljongtärning (till 2 ägg) och vispa ner den. Smaka av med svartpeppar och fransk senap.
    Fräs på skinka, purjo, paprika och fetaost i några minuter, häll över äggblandningen och stek med resten.

    Ingen omelett man tävlar med kanske, men god är den. :)
    Lycka till i tävlingen. :)

  • Annie28 1 februari 2012

    Jag brukar göra en vanlig fransk omelett som jag täcker med en "sås" när den nästan är klar. Jag blandar creme fraiche, hackad rödlök, dill, röd caviar å salt, peppar å lite italiensk salladskrydda.
    Sen viker jag ihop den å serverar med sallad :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.