Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bästa pastarätten

  • Penne 7 januari 2009

    Efter jul och all potatis blir jag alltid så sugen på vad som helst med pasta.

    Vi kanske kunde tipsa varandra om våra favorit pastarätter, den som alltid funkar när man är sugen på pasta??

  • Gunn57 7 januari 2009

    Här är en god snabb lättlagad pastarätt
    Baconpasta

  • zudette 7 januari 2009

    Hos mig är spagetti och köttfärssås den klara favoriten!!! Helt klart oemotståndlig - skulle lätt kunna äta det 8 dagar/v!

    Grejjen är mest den att den är så enkel att variera. Jag gör aldrig köttfärsåsen likadant två gånger! Ibland använder jag fläskfärs men oftast nöt. Ibland sätter jag i creme fraiche eller grädde, ibland inte. Ibland piffar jag rätten med färska grönsaker eller rotfrukter ibland nöjer jag mig med krossade tomater. Vitlök har jag om det behagar och vill jag piffa den extra för lördagskvällen så skvättar jag i lite rött vin!(Y)

  • Amika 7 januari 2009

    Den absolut bästa pastarätten jag vet är mama rosa... Den köpte jag alltid när jag besökte Alfredos i västerås... Men numera finns inte alfredos... Och jag hittar inte något recept som ens liknar den rätten... Jag önskar jag hade alla deras recept, men särskilt mama rosa. :)
    Någon här som vet hur man lagar det?

  • Akinna3 7 januari 2009

    Pastasallad, går snabbt o är enkelt. Koka valfri pasta och blanda det
    med vad du har hemma. ( Tonfisk, majs, ruccola, kryddor är min favorit)

  • Penne 7 januari 2009

    Vad är mama rosa för något? Har aldrig hört talas om det?

  • lilas 7 januari 2009

    Vi är storätare av pasta i vår familj(L). Har vi bråttom så brukar jag koka pasta och steka på
    bacon som jag klippt i småbitar, sedan bara blandar jag ihop det och har på massor med riven ost. Kanske inte så nyttigt men supergott!!!(Y)

  • JennyV 7 januari 2009

    Dessa är några av mina favoriter!
    Grekisk grönsakspasta!
    Mumsig pastarätt!

  • MissBi 7 januari 2009

    Titta in på min snabba, goda och nyttiga pastarätt och pröva den!
    Bibi(Y)

  • VeraH 7 januari 2009

    Pastasås med ädelost

    Färsk pasta med ostsås av bacon och blåmögelost kan inte bli godare och lättare att laga. Det är värt att pröva...

  • Amika 7 januari 2009

    Skrivet av sussie755 den 7 jan 2009

    Vad är mama rosa för något? Har aldrig hört talas om det?


    Mama rosa är en pastasås med bl.a. bacon, vitlök och ost. Sen är det någon form av tomat i, om det är krossade eller passerade eller så... För den är rosa till färgen. Och grädde antar jag att det är. :)
    Jag har provat laga den själv, men får inte till den...

    Sen hade de en jättegod sås med tomat, svarta oliver och kapris också... Men ingen av dem har jag lyckats återskapa...

    Ljuvligt goda var de. :)

  • lennali 8 januari 2009

    Här är en pastarätt som jag tycker är jättegod.
    Pasta med ädelost, cashewnötter och lax

  • Lotten_J 8 januari 2009

    Den bästa pastan för mig är mitt eget recept på själva grundsåsen, sen kan man tillsätta valfritt tillbehör...min favorit är då att tillsätta gravad lax som bara får bli varmt och sen är såsen klar......

  • Svesse60 8 januari 2009

    Det här rätten är supergod! Och lätt att göra!
    Bettans goda pastagratäng

  • Lena 8 januari 2009

    Spagetti gratäng

  • GrodanOchLillebror 8 januari 2009

    Prova Pastagratäng med tonfisk det är jätte gott (L)

  • Pirkko 8 januari 2009

    Hej Amika!
    Jag undrar om man kan använda den här receptet och byta fläskfilén till bacon (bacon lagom mängd efter egen tycke och smak). :)

    Fläskfilé i rosa sås:

    500 gram fläskfilé
    1 msk margarin
    1 tsk salt
    1 krm vitpeppar
    1 st gul lök (finhackad)
    2 dl creme fraiche
    1 dl grädde (fetthalt efter smak)
    3 msk chilisauce
    1 msk soja
    1 msk rosépeppar
    1 nypa hackad persilja (kan uteslutas)
    1 st pressad vitlöksklyfta (kan uteslutas)

    Gör så här
    Skär filén i 1,5-2 cm tjocka skivor, platta ut dem något.
    Bryn köttet hastigt på båda sidor. Salta & peppra. Tag köttet ur pannan.
    Fräs löken i stekpannan- den ska inte ta färg.
    Blanda creme fraiche, grädde, chilisauce, soja & vitlök. Slå blandningen över löken, rör om & låt puttra några minuter.
    Lägg kött & rosépeppar i såsen, rör om & låt allt puttra i ca 5 minuter, eller tills köttet är knappt rosa inuti.
    Smaka av. Strö klippt persilja över.

  • hubbex 8 januari 2009

    pasta alfredo

  • systeryster 8 januari 2009

    [recept]34742 [/recept]
    Här är min variant av carbonarasås, som jag gillar.Passar bäst till Tgliatteli.:p

  • MelleBandolo 8 januari 2009

    Bandspagetti med kalla krossade tomater (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.