Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Baka pizza hemma?

  • ingrid-anita 8 augusti 2008

    Hej,
    Söker efter ett bra tips på hur man kan baka pizza hemma i den vanliga ugnen?

  • smulan1katt94 8 augusti 2008

    Jag har ett recept på en bra pizza som jag ofta gör :D
    blir aldrig misslyckat och är god

  • stenugnen 8 augusti 2008

    Hej
    Ingrid
    Gå till hemsidan www.stenugnen.se
    där finns all information om hur man bakar pizza.

  • grill 8 augusti 2008

    Du kan ju byta ut innehållet. Använd pizzadegen.
    Kantarellpizza med Cambozola

    En sallad till är gott
    Extra god pizzasallad

  • softis 8 augusti 2008

    Jag gör en enkel å bra deg;
    3-3,5dl vetemjöl
    3msk olivolja
    1,5dl ljummet vatten
    ett paket jäst
    salt
    rör ned jästen i det ljummna vattnet å blanda ihop alla ingredienser till en slät å smidig deg(fyll evt. på med mer mjöl).Jäs degen i 45-60 min. tills degen har blivit dubbelt så stor.Knåda lite å kavla ut på bakplåtspapper.Jag smörjer alltid tomatpurre på degen innan jag lägger på fyllningen,lägg på din fyllning å ost å stek i mitten i ugnen 225 grader i 15 min(Y)

  • NetteR 8 augusti 2008

    Vi fick en pizzasten från obh nordica i julklapp av min lillebror och det blir jättegoda pizzor när man använder sig av den (Y)

  • tantdrake 8 augusti 2008

    Skrivet av softis den 8 aug 2008

    Jag gör en enkel å bra deg;
    3-3,5dl vetemjöl
    3msk olivolja
    1,5dl ljummet vatten
    ett paket jäst
    salt
    rör ned jästen i det ljummna vattnet å blanda ihop alla ingredienser till en slät å smidig deg(fyll evt. på med mer mjöl).Jäs degen i 45-60 min. tills degen har blivit dubbelt så stor.Knåda lite å kavla ut på bakplåtspapper.Jag smörjer alltid tomatpurre på degen innan jag lägger på fyllningen,lägg på din fyllning å ost å stek i mitten i ugnen 225 grader i 15 min(Y)


    Mitt pizzadegsrecept är snarlikt detta från softis, och jag gör nästan likadant - men jag jäser degen som bullar under duk och i ca 30 min. När du gör bullarna så ta en degklump i handen och rulla den mot bakbordet medan du trycker med handflatan så blir den rund och fin. Använd helst en het plåt när du ska föra över den kavlade botten till ugnen, eller kavla direkt på het plåt. Jag gräddar mina pizzor på 300 grader under kanske 6 - 8 minuter. Pensla med olja eller vatten på degkanten runtom när du gräddat pizzan så blir kanten inte så hård. Om man vill så kan man kalljäsa degbullarna i kylskåp under natten - så gör pizzabagarna. Det blir en perfekt spröd pizzabotten.

  • tantdrake 8 augusti 2008

    :'( glömde säga.....jag mjölar plåtarna innan botten läggs/kavlas på

  • Penne 8 augusti 2008

    Jag köper alltid färdig pizzadeg på rulle. Och i den förpackningen finns en tomatsås till. Det blir supergott, degen är perfekt! Pröva det om du inte gjort det!

  • Smulpajen 9 augusti 2008

    Skrivet av NetteR den 9 aug 2008

    Vi fick en pizzasten från obh nordica i julklapp av min lillebror och det blir jättegoda pizzor när man använder sig av den (Y)

    Håller med!
    Men har man ingen sten kan man sätta in pizzan på en het förvärmd plåt. Så kan man också baka bröd. Blir kanonbra(Y)

  • maithab 9 augusti 2008

    Jag har hittat ett utmärkt tillfälle att använda snabbjäst (en jäsblandning med torrjäst och bakpulver) till just pizzadeg. Använder man snabbjäst så blandar man ihop degen med kall degvätska (behöver alltså inte värma till rätt temp.) och låter jäsa en kvart (15 min!). Lagom tid för att hinna få upp ugnen i temperatur och plocka fram alla ingredienser (ev. skiva och riva).
    Sen in i ugnen ca 10 minuter. Det går alltså nästan lika snabbt som att beställa pizza, och det blir mycket godare :-)

  • EnsammaMamman 9 augusti 2008

    Denna pizzan är jättegod och ibland gör jag denna pizzadegen.
    Mexikansk köttfärspizza
    Pizzadeg

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.