Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bakterier och rester

  • Arkenstone 21 juni 2009

    Jag brukar alltid försöka undvika att värma upp en rätt två gånger, vilket ibland innebär att jag måste slänga mat. (Något som jag alltid vill undvika till varje pris.) Men om jag har en rätt som man kan koka upp riktigt ordentligt vid varje uppvärmning (till exempel köttgryta), gör det då något att värma den flera gånger? Tar jag då inte kål på bakterierna vid varje kokning?
    Har funderat länge på detta utan att forska i saken. Någon som har faktakunskaper i ämnet?

  • kattgnag 21 juni 2009

    Vet inte så mycket, mer än att vissa bakterier klarar hög värme bra och att vissa bakterier dör men deras bildade sporer överlever:'(
    Däremot har jag funderat mycket kring vad som händer med näringsinnehållet??:o
    Intressant om nån som visste mer i ämnet kunde svara.

  • Arkenstone 21 juni 2009

    Det finns en himla massa bra information om de här fågorna på http://matplatsen.nu/index.php .
    Tyvärr har jag inte hittat svaret på min fråga...

  • asaedetun 22 juni 2009

    Det viktigaste är att kyla maten fort, speciellt nu när det börjar bli varmt ute.
    Helst i en sval, men jag brukar låta maten stå medans vi äter och sedan är det inte så kokhett, så då brukar jag ställa in det direkt ikylen.
    Att värma den mycket är oxå bra.
    Kram

  • Lenkan 22 juni 2009

    Jag har aldrig blivit dålig av uppvärmd mat överhuvudtaget, så för mig känns det osannolikt att det skulle bli dåligt. Så länge det inte har stått ute i värmen för länge då

  • Monika46 22 juni 2009

    Såg ett TV-program för några månader sedan... Där tog de upp att svensken slänger mycket mat i onödan. Experterna där sa - Luktar det bra och smakar det bra, så är det ingen fara att äta maten...

  • boz1965 22 juni 2009

    Skrivet av kattgnag den 21 jun 2009

    Vet inte så mycket, mer än att vissa bakterier klarar hög värme bra och att vissa bakterier dör men deras bildade sporer överlever:'(
    Däremot har jag funderat mycket kring vad som händer med näringsinnehållet??:o
    Intressant om nån som visste mer i ämnet kunde svara.


    Inte bara sporerna som överlever utan även toxinerna som vissa bakterier producerar blir kvar.

    Men även ett fåtal bakterier överlever kokning, de mest härdiga klarar upp till 120°C innan de dör.

  • Glitterfia 22 juni 2009

    Kyla ner snabbt är viktigt.
    När man lagat ex en gryta och ätit ställ ner kastrullen eller förvaringslådan utan lock i diskhon fylld med kallt vatten så kyls den snabbt.
    Ställ sedan in i kylen. Ställ aldrig in varm eller ljummen mat i kylen, då riskerar du att förstöra det andra du har i kylen.
    Värm bara så mycket gryta du behöver i stället för att värma upp allt om och om igen.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.