Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Barnmatsintresserade-se hit!

  • pingu 25 januari 2008

    Kanske finns det fler som har småbarn(eller minns hur det var) och vill utbyta tips, råd och recept?

    Själv lagar jag lunch och middag sju dagar i veckan och försöker alltid hitta nån kompromiss mellan "barnovänlig och vuxenovänlig" mat.

    Vad äter/åt era barn helst?

    Mina föredrar:

    Spaghetti och köttfärssås
    fiskpudding
    stekt fisk och potatismos
    korv stroganoff och ris
    ugnsstekt falukorv och stuvade makaroner
    pannkakor

    Inte världens roligaste mat alltså...

  • anluk 26 januari 2008

    Mina barn är ju 10 och 12 nu och äter det mesta. Jag har försökt att servera allt från stark mat, husmanskost och sk barnvänlig mat som spagetti så därför äter de i princip allt.
    Men mina förslag på "barnvänlig" mat är:

    Kyckling i alla former
    Spagetti och köttfärssås
    Pannkakor
    Fiskgratäng
    Köttfärsröra och ris
    soppa

    Men som sagt försök göra allt så skall du se att de äter det!

  • MammaModesty 26 januari 2008

    jag har en ettåring (blev ett igår :D) och en fem åring här hemma (har sedan två tonnåringar oxå 18 och 16) men mina barn äter allt som vi äter... dock använder jag mindre salt nu när ettåringen har ätit eller tagot bort lite mat åt henne innan jag kryddat... hennes mat har jag mixat ganska fint då hon inte gillat bitarna men nu är det inga problem så bägge barnen äter faktiskt i stort sett allt som vi lagar här hemma... naturligt vis har de sina favoriter :p men jag har turen att få två icke kinkiga barn när det gäller mat... men de två stora har varit desto kinkigare... :p

  • tina62 26 januari 2008

    (Y) Mina barn har alltid ätit allt, har väl haft tur:'(:'(

    Men jag har försökt göra maten lite roligare med garneringar och dyl.

    Har sk. familjeråd där alla får säga en middag de vill ha i veckan, funkar perfekt. Alla äter....:D

  • minna07 31 januari 2008

    Jag har en tjej på 3.5 år och en bebis på 3 månader. Stora tjejen är en kräsen liten dam. Äter gärna taccos vill plocka själv, kycklingspett är populärt och favoriten spagetti och köttfärsås. Vill gärna ha frukt i salladen. Vissa dagar går vad som helst ner andra dagar inget. Serverar henne den maten vi äter.

  • MammaModesty 31 januari 2008

    kika på mina köttbullar lady o lufsen... till min minsting (1 år) gjorde jag frikadeller och kokade i denna sås,,, hon äter också allt som vi äter men jag tar undan hennes mat och saltar våran efteråt, salt är ju den krydda man ska undvika när de är små (under 1 år) då deras kroppar inte kan ta hand om saltet... peppar går ju bra att ha i maten men klart inte för stora mängder... jag smaksätter hennes mat med vitlök, lök tomat etc.... men det finns massor med "barnvänlig" mat att göra som även är gott åt oss vuxna...
    falukorv i ugnen är någor de brukar gilla

  • Kicki8 3 februari 2008

    Jag har en 2,5åring och en på 7mån så det är mycket intressant med andras tips på barnmat.
    Lagar också mat hela veckan så det börjar gå på tomgång:)
    Har haft turen att den äldre äter mycket och nästan allt om viljan finns.
    Hon som alla barn gillar pannkakaor och makaroner,
    men även palt, stekt blodpudding och Grevé kyckling se mitt recept.
    Brukar även göra röror och servera i pitabröd med mycket grönsaker i blir lite roligare då.:D

  • MammaIrene 3 februari 2008

    Mina barn är 20 månader, 4 år och snart 6 år.
    Kräsenheten varierar o de gillar lite olika mat.
    De 2 äldsta gillar pannkakor, men 4åringen har nu visat sig vara alergisk mot ägg så det blir inte mycket av den varan nu då han inte gillar ersättningspannkakorna så mycket, den minsta tjejen gillar heller inte pannkakor. De gillar däremot allihopa.

    Kycklinggryta med banan och coccos
    Spaghetti o köttfärssås (eller vad som helst med pasta)
    Lasange
    Fiskbullar
    Hemgjorda pannbiffar med potatis o sås
    Korv, potatis o stuvade morötter
    Pölsa med massa rödbetor till
    Kålpudding med potatismos (men pudding är svårt nu då det innehåller ägg)
    rotmos med ungsgratinerad fetaostlax

    Tycker deras o min smak på mat passar hyfsat ihop, brukar aldrig anpassa det helt efter deras smak utan har den principen att tycker de inte att maten är jättegod, så får de vänja sig, o det gör de också så småningom, själv kan jag krydda till maten i efterhand till mig så att de inte får i sig för mycket kryddor o salt, för det är ju inte så bra ....
    Mvh Irene

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.