Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Basvaror

  • nemone 4 juni 2009

    Vad har ni alltid hemma, om jag kikar i ett recept kan jag aldrig göra det för jag har aldrig allt hemma. Är det så för er oxå? Hur ska man tänka?

  • ros 4 juni 2009

    :)Här är några av mina tips:
    I frysen försöker jag "alltid" ha: kycklingfilé, fläskfilé, fläskytterfilé, blandfärs, karrékotletter, lammfilé, frusen dill, frusen persilja, frusen gräslök, frusna kantareller, broccoli, ärtor, brysselkål mm

    Pasta, ris, spagetti, olika sorters mjöl, socker, florsocker, vaniljsocker, bakpulver, potatismjöl, russin, couscous, bulgur, champinjoner hela och delade, majskorn, olika bönor, sparris, musslor, krossade tomater, ketchup, senap, vinäger, balsamicovinäger,olika kryddor som salt, svartpeppar, curry, paprikapulver, timjan, dragon, oregano, rosmarin mm

    I kylskåpet: mjölk, a-fil, grädde, créme fraiche, ägg, jäst mm


    Potatis, lök, tomater, gurka mm

  • Ulrika91 4 juni 2009

    Istället för att dra en lång lista på vad alla Borde ha hemma kan jag dra en snabb lista på saker som jag alltid har hemma, men som kanske inte är med på varje veckas lista hos andra familjer. Brukar ha användning för de mesta ganska ofta. Väl värt att investera i, de mesta håller länge också. ( och nu säger inte jag att folk inte brukar ha dessa saker hemma, det är bara lätt hänt att man glömmer sådant här) :

    mango chutney (bombay club bäst)
    tabasco
    mörk oxbuljongtärningar (världens bästa hemliga tips, så gott)
    idealmjöl
    parmesan
    grön currypaste
    tandori-paste
    sambal olek
    ingefära
    colorit
    alla slags nötter
    mögelost (alltid gott till sås)
    Vitt och rött vin avsett för matlagning nära till hands

    Plus att det är alltid bra att ha broccoli, haricots verts, (findus) gröna ärtor, hackad spenat osv i frysen. Kommer Alltid till nytta och kan rädda den mest trista mat, med härligt med färg och vitaminer. :)

  • gimmiahug 4 juni 2009

    Skrivet av nemone den 4 jun 2009

    Vad har ni alltid hemma, om jag kikar i ett recept kan jag aldrig göra det för jag har aldrig allt hemma. Är det så för er oxå? Hur ska man tänka?




    Alltså jag är nog tvärtom och har allt hemma; och jag menar allt vad gäller torrvaror. Jag städade kryddskåpet häromdagen och räknade till nittiotre olika kryddor (jag är inte riktigt klok men så är det!). Jag har också alla andra sorters smaksättare som olika sojor, hundra olika sorters chilisås/paste/puré, alla sorters vinäger, worcestersås, etc etc men bara en enda sorts buljong och det är en ekologisk variant jag är vansinnigt förtjust i. Någon gång ibland har jag fonder hemma, men alltid tomatpuré, citron- och limejuice för den händelse jag inte handlat färska frukter, fisksås, kokosmjölk ibland, och feferoni som jag stoppar i mej varenda dag i ett eller annat sammanhang. Listan kan fortsätta....

    Vad gäller burkar har jag nog bara tomater och tonfisk för det mesta, och i frysen finns alltid bröd, ärter, majs, någon sorts bär, kokta bönor och kikärtor, parmesan, koriander, slät persilja samt persiljekvistar jag sparar efter hand (till buljong etc). Kött och fisk fryser jag bara in om det inte går åt vid tillagningstillfället så att säja, men en paket köttfärs brukar ligga på lut "ifall ifall". Resten av frysen är helt full av storkok i portionsförpackningar till trötta veckodagar.

    Jag tror att ett bra basförråd är kanon att ha, men man behöver inte samla på sig allt; nyckeln är kanske att planera lite i förväg och sedan också komma ihåg att mycket i recept kan bytas ut mot vad man nu råkar ha hemma.

  • mooseella 4 juni 2009

    :@ har precis skriv in mitt bidrag och så blev ngt fel. Nej, detta gör jag inte om nu. Det får bli en annan gång..

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.