Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Behöver hjälp med vad jag ska använda i mat o bak lagning i stället för mjölk!!

  • Ninni84 2 februari 2012

    Min dotter ska köra mjölkfritt i 1 månad ....Behöver hjälp på vad jag ska använda i mat o bak i stället för mjölk..?????

  • The_mama97mia 2 februari 2012

    Antar att din dotter är rätt liten? Antar också att ni ska vara utan för att sedan testa laktosbelastning el likn.
    Frågan är lite vad det är för slags rätter du funderar över ersättning i? I bakning är det ju bara att köra på vatten och smör/olja, (matbröd). I matlagning beror det ju på - men buljong kan ju vara en "vätskeersättning" i mkt. Eller tomater - passerade/krossade/puré.

  • Garnfiskare 2 februari 2012

    Havremjölk och Oatlys grådde är två fullgoda ersättningar

  • Ninni84 2 februari 2012

    Okej tack för tipsen!!Men ta gärna imot fler!!!!

  • Mistys 2 februari 2012

    Funkar risdryck, havredryck eller sojadryck?

  • elisabethammaren 2 februari 2012

    Passa dig för smör, det innehåller ju mjölk eller hur?
    Men margarin skall vara vegetabiliskt, och olja går ju bra

  • The_mama97mia 2 februari 2012

    Allt beror ju på vad det är ni ska akta er för... Mjölkfritt kan betyda lite olika saker... Är det bara laktos eller är det också mjölkprotein man ska utesluta...
    Det finns flera trådar här förut i Matforum om sånt - med mkt bra tips!

  • Garnfiskare 2 februari 2012

    Eftersom ja sjävl inte tål mjölk äter jag ofta Oatys youghurt till ffrukost och den lär. fungera även i mat.
    Själv har jag inte provat, men enligt texten på paketet så skall den fungera i mat.

  • rostok 2 februari 2012

    Jag hade mjölkallergiska barn under många år, ersatte alltid mjölken helt enkelt med vatten, tänk på att ta mjölkfritt margarin eller välj olja istället.

  • alindalinda 3 februari 2012

    milda culinesse, flytande margarin. fungerar att baka på!
    gå annars in på http://www.valio.se/produkter
    där finns ett helt gäng med fina produkter som är laktosfria.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.