Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Berbere !

  • jimboz 24 april 2009

    I Somras så var jag och äldsta grabben på Restaurangernas dag i Kungsträdgården. Det är väldigt mycket folk och man har inte direkt johannes Döpares tålamod..Därför tyckte jag det var viktigt att ta något som vi aldrig har ätit eller sett för den delen.Vi kom till ett Etiopiskt tält där man serverade Berbere, jag tror att det hette något annat men jag kunde bara se ordet Berbere.
    Nu sitter jag och väntar på MIN Berbere, en gryta som helt enkelt består av krossade tomater, köttfärs, rödlök och smör och ska koka i 3 timmar ( vi får väl se hur länge jag tänker vänta)Jag köpte denna krydda på Borgebykryddgårds hemsida och en av er här på MK rekommenderade denna sida för dess otroliga sortiment..Nu ska jag inte göra reklam utan saken är den att jag vill veta om någon kan ytterligare recept på någon rätt som innehåller kryddblandningen Berbere...Vad jag förstår är det Afrokanskt typ Curryblandning men på deras sätt !

  • hillan66 24 april 2009

    Jag har blivit bjuden på den rätt du beskriver. Den serverades med färsk franska, salta jordnötter och skivad gurka. Jättegott minns jag. Starkt och gott så kombinationen med gurka och nötter blev som pricken över i! ...Hur serverar du din rätt?... Tyvärr så har jag ingen anna rätt att tipsa om men jag blev lite nyfiken hur du gör...

    Ha en bra kväll och smaklig måltid!
    //Hillan(Y)

  • Pirkko 24 april 2009

    Här får du en recept av lamm.

    http://www.tasteline.com/recept/Berberelamm_med_mangocouscous

  • jimboz 24 april 2009

    jag lägger i smöret som är 100 gr eller så, sedan svettar jag Rödlöken lite grann medans värmen stiger i pannan. Sedan Tar jag 500 gr köttfärs och låter den spela med men inte så den tar färg, bara så den färgas lite bara. I med kryddorna som får spela 1 minut eller så, sedan i med tomaterna. Puttra som en gryta du gör hemma .Men jag tror att vätskan skall bort och den skall bestå av en röra liksom.

    Glömde saltet som skall vara en dragen matsked, det kan man avgöra själv efter en timme.Man ska vara försiktig i början !

    Sa jag det att det luktar gudomlig i mitt hem just nu....Känner mig lite Internationell faktiskt...Det är inte bara hos invandrare som det luktar gott....Vi hjälps helt enkelt åt att göra Världen till ett Mat Mekka...Utan varandra så skulle vi knapra på inlagd Sill och aldrig åka utomlads.

  • MatAnders 25 april 2009

    Berbere är en kanongod men stark krydda som jag ofta använder till kyckling och lamm.(Y)

  • gimmiahug 25 april 2009

    Hej Jimboz!

    Om du går in på recept.nu och gör ett receptsök på Marcus Samuelsson hittar du massa recept från Etiopien/Eritrea - även recept på egen Berbereblandning! Min väninna från Etiopien menar att det finns lika många Berbere-blandningar som det finns familjer där så det är ju spännande att testa lite olika! Första gången kompisen lagade middag åt mej gjorde hon en gryta på högrev i cm-stora bitar, lök, passerade tomater och berbere, och det serverades med Injera som är ett lite svampigt bröd (supergott!) som man liksom använde att skopa upp grytan med... hon gör en kycklinggryta på drumsticks med precis samma ingredienser, fast så lägger hon hårdkokta ägg i grytan mot slutet - dessutom en linsröra med både "vanlig" curry och berbere i !

  • Pirkko 25 april 2009

    Berbere kryddblandning.

    http://www.tasteline.com/recept/Berbere

  • The_mama97mia 26 april 2009

    Vad man blir nyfiken....
    Jag tänker på en buske med bär - som heter Berberis, bären är röda små och ovala, smakar surt.
    Kul att kolla upp era tips här!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.