Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Biff med lök?

  • Zandrahellstrom 14 april 2009

    Hej!

    Det är nog många som ätit Biff med lök på en kinarestaurang eller liknande. Jag tycker Biff med lök är så himla gott, men får inte till den goda smaken som det är på restaurangerna.. Spelar ingen roll på vilken restaurang man är på, det smakar alltid likadant. Så är det någon vänlig själ som kan hjälpa mig? Vad ska jag ha i?

  • MatAnders 14 april 2009

    Jag skulle kunna tänka mig att det b.l.a är oystersauce som ger den karakteristiska "kina smaken" men det finns ju massor av andra såser så jag kan inte låva att et är den men du kommer i alla fall en bit på vägen.
    Lycka till

  • Okänd 14 april 2009

    Gör så här!
    http://recept.nu/1.199773/recept.nu_redaktionen/huvudratt/kott/biffstek_med_lok?gclid=CJT0paGx8JkCFYFA3god8G5-RQ

  • monfo 14 april 2009

    Hittade detta på nätet, där jag har köpt kinamat tycker jag att biff med lök och biff med bambuskott har lika sås, men så är det kanske inte överallt. Jag har inte testat detta recept och vet inte om man kan köpa Siagians LM produkter överallt.

    Strimlad biff med bambuskott (Kinesiskt)

    6 personer, 30 min tillagning

    400 gram biffkött som strimlats
    565 gram strimlade bambuskott från Siagians LM
    1 stor purjolök som strimlats
    2 gröna paprikor som strimlats
    6 msk Kinesisk originalsoja från Siagians LM
    2 msk potatismjöl
    lite matolja
    3 krossade vitlöksklyftor
    Lite salt och vitpeppar behövs

    Marinera biffköttet i den kinesiska sojan. Stek biffköttet i matoljan, tag därefter upp köttet. Stek grönsakerna i ca 2 minuter. Lägg tillbaka köttet och rör om. Gör en sås av kinesisk soja, potatismjöl och lite vatten.
    Servera omedelbart tillsammans med ris. (Marinera = låt köttet ligga en stund i sojan).

  • monfo 14 april 2009

    Här är ett annat:

    Ingredienser:
    - 400 g biffkött av bästa kvalitén
    - 1 salladslök
    - 1 vitlöksklyfta (eller två om den är liten)
    - ca 1 msk färsk ingefära
    - olja till tillagning
    - 2,5 msk mörk soja
    - 250 g strimlade bambuskott (obs, denna mängd räcker!)
    - 1 msk Maizena
    - nymalen vitpeppar
    - 1 msk halvtorr sherry, t ex Amontilado (skall egentligen vara kinesiskt vin)
    - 3 dl vatten
    - 1 msk ostron- eller Hoisinsås

    Arbetsgång:
    Skär köttet i tändsticksstora strimlor. Lättast är att frysa kötten en stund för att det inte skall vara så sladdrigt. Marinera därefter strimlorna i en blandning av sherry, nymalen vitpeppar, och 2 tsk mörk sojasås. Låt dra i marinaden i minst en halvtimme. Obs, ej i kylskåp!

    Under tiden som köttet står i marinad så finhackar man den vita delen av vårlöken, vitlök och ingefärsrot. Det här är den s k stekgrunden som nästan alltid förekommer i samband med kinesisk matlagning.

    Blanda vidare i en ölsejdel eller liknande; 2 msk mörk soja, 1 msk Maizena, 1 msk ostron- eller Hoisinås, en msk sherry och 3 dl vatten.

    Om man använder bambuskott på burk så måste dessa sköljas ordentligt i kallt vatten. Låt dem därefter droppa ur och torka dem ordentligt i t ex en handduk.

    Sådär. Nu kör vi själva tillagningen. Hetta upp ca 1,5 msk neutral matlagningsolja i en wok eller stekpanna. Obs kör inte pannan på den allra högsta värmen om du använder en vanlig stekpanna! Släng i pannan först stekgrunden och därefter efter ca en halv minut köttet. Rör hela tiden! Försök också att separera köttbitarna ifrån varandra. Efter ytterligare en minut eller när köttet har ändrat färg så tillsätter man bambuskotten. Fortsätt i ca 40 sekunder till och stjälp därefter i vätskan i ölsejdeln. Rör oavbrutet i pannan tills såsen har tjocknat. Klart!

  • Stighastrup 14 april 2009

    Den kraftiga smaken på all kinamat beror på natriumglutamat = Aromat. Ren kemi och skit, om du vill veta min mening. Det finns en hemsk sjukdom som hetter "Chinish Food Syndrom" och beror på just dessa otroliga mängder av natriumglutamat. Ät istället en dansk "Bøf med bløde løg og spejleæg" Då sjungar änglarna! Stighastrup

  • jimboz 14 april 2009

    Det många glömmer bort är att köttet skall marineras i ljus soya därefter rör man i Maizena lite i taget så det blir en hinna över. man kan också tillsätta äggvita. Det gör köttet så där mört som man får på Kinakrogarna. Mjölet binder nämligen köttsaften....

  • Okänd 14 april 2009

    Skrivet av Stighastrup den 14 apr 2009

    Den kraftiga smaken på all kinamat beror på natriumglutamat = Aromat. Ren kemi och skit, om du vill veta min mening. Det finns en hemsk sjukdom som hetter "Chinish Food Syndrom" och beror på just dessa otroliga mängder av natriumglutamat. Ät istället en dansk "Bøf med bløde løg og spejleæg" Då sjungar änglarna! Stighastrup


    Ett härligt inlägg i rättan tid!
    E621 är vad vi pratar om, eller "smakförstärkare" som livsmedelsindustrin kallar det.
    Ren skit är vad det handlar om.
    Tänk om jag inte kunde få fram smakerna i den mat jag lagar utan mononatriumglutamat som det egentligen heter, ja då lägger jag av och lägger mig ner och dör!
    När ni går på kinarestaurang så ställ frågan: Använder ni glutamat när ni tillagar maten? Svarar dom ja så lämna den restaurangen, Ni riskerar att drabbas av den tidigare angivna sjukdomen.
    Varför används "smakförstärkare" då? E620-650.
    Jo för att de råvaror som används är så dåliga att det inte går att få fram de naturliga smakerna utan glutamat!
    Titta på innehållsförteckningarna när ni handlar, om det bara står "smakförstärkare" på förpackningen, köp det inte.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.