Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Billig smalmat...

  • jezzy81 8 januari 2012

    Hej

    Jag tycker det är svårt att hitta bra och kalorifattig mat som är billig Tänkte vi kunde samla våra Billiga bästa smala recept här. Blir till hjälp för dem som vill gå ner i vikt men inte spendera en förmögenhet på det.

    Vi håller oss till den gamla hedliga dieten där vi uteslöt överkonsumtion av fett och socker.

  • jollo10 8 januari 2012

    Linser, det är väl realtivt bra smalmat eller?


    Fibergavregryn

    Färsk frukt, äpple, banan

    Torkad frukt

    Grönsaker

  • pihal 8 januari 2012

    Här kommer lite smalrecept som jag tycker är väldigt goda och lättlagade.
    Granolabakade äpplen med kesella vanilj
    Råriven kålrabbisallad
    Het soppa med soltorkade tomater
    Kött i cider
    Limemarinerad köttgryta

  • The_mama97mia 8 januari 2012

    Precis, instämmer med ovanstående... Linser och bönor är ju billigt, proteinrikt och smalt.
    Sedan finns det ju mängder med soppor som är både billigt och smalt att laga och äta.
    Och... jag brukar tänka utifrån råvaran, kycklingrätter, rotsaker, m.m.
    Jag ger några axplock från mina recept här
    Anna-Lisas Kålrotslåda
    Fisksoppegryta
    Kikärts- och bönsallad
    Kyckling- och nudelsoppa med thaismak
    Stekta morotskakor

  • Mistys 8 januari 2012

    Egentligen kan all mat göras smal och kalorifattig. Det handlar bara om att veta hur man byter ut eller ändrar lite i receptet. För några år sedan åt jag ca 1300kcal /dag i hopp om att få bort lite extra välfärdsvolanger. Vi åt EXAKT samma mat som innan fast med smärre ändringar, mindre mängder (bara 1 portion) och extra grönt.

    Alla grytor - byt ut grädde mot light eller kaffegrädde
    Paj - billigt,kan göras på rester, gör pajdegen på kesella och då innehåller 1 port ca 350-450 kcal beroende på fyllning.
    Soppor - utmärkt restmat och smalmat beroende på innehåll.

    Ett tips; Använd www.matdagboken.se registrera det du äter, lägg in dina favvo recept och se hur mycket dom innehåller. Du kommer att bli förvånad hur mycket av dina gamla recept du kan använda.

  • nova07 8 januari 2012

    kålsoppa!!!!

  • Liindis 8 januari 2012

    Skrivet av Misty09 den 8 jan 2012

    Egentligen kan all mat göras smal och kalorifattig. Det handlar bara om att veta hur man byter ut eller ändrar lite i receptet. För några år sedan åt jag ca 1300kcal /dag i hopp om att få bort lite extra välfärdsvolanger. Vi åt EXAKT samma mat som innan fast med smärre ändringar, mindre mängder (bara 1 portion) och extra grönt.

    Alla grytor - byt ut grädde mot light eller kaffegrädde
    Paj - billigt,kan göras på rester, gör pajdegen på kesella och då innehåller 1 port ca 350-450 kcal beroende på fyllning.
    Soppor - utmärkt restmat och smalmat beroende på innehåll.

    Ett tips; Använd www.matdagboken.se registrera det du äter, lägg in dina favvo recept och se hur mycket dom innehåller. Du kommer att bli förvånad hur mycket av dina gamla recept du kan använda.
    Håller med dig(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.