Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

billiga middagar?

  • Rajdon 29 oktober 2011

    Handla billigt istället för en veckomeny är väl det bästa tipset
    Vid extrapris, kort datum osv, stormarknader. Sen är det ju fantasin valfri vad man ska ha till huvudingrediensen

  • blekegreven 29 oktober 2011

    Har själv ont om pengar denna månaden och är lite trött på grytor/soppor just nu. Så för mig får det bli;
    Korn-risotto med egenplockade kantareller, lök, morot, några ostskalkar och en skväll överblivet vin. ~4kr/port
    Lasange med gröna linser, spenat, zuccini och tomatsås samt bechamelsås ~ 7kr/port
    Grekiska vinbladsdolmar och hummus ~5kr/port
    Indisk auberginne-röra med kikärtsbiffar och ris. ~6kr/port
    Samt
    Vegetariska 'vårrullar' med kål, lök, champinjon, morötter och groddade bönor, serverade med egenkokad sweet-chilli-sås ~6 kr/port

    Känns som riktig lyx-mat tycker jag, och ändå så väldigt billigt! Det är altså inte så svårt om man satsar på att köpa stor-pack, kampanjevaror och utgår från torkade bönor/ärtor istf halvfabrikat.

    Fö.blir det tex hembakade frallor/surdegsbröd med hummus, ost och alfalfa-groddar (istf ost, skink och gurk-macka på köpebröd) allt. Gröt med äpple, kanel och rostade frön (istf fil, flingor och banan) till frukost. Där sparar jag minst lika många kronor...

  • Mistys 30 oktober 2011

    Skrivet av Rajder den 29 okt 2011

    Handla billigt istället för en veckomeny är väl det bästa tipset
    Vid extrapris, kort datum osv, stormarknader. Sen är det ju fantasin valfri vad man ska ha till huvudingrediensen


    (Y)

    Har aldrig varit ett fan av att göra veckomeny först och handla sen. Gör tvärtom istället. Handla billigt och gör veckomeny efter det. Skulle aldrig falla mig in att köpa köttfärs till fullpris bara för att det står köttfärssås på menyn och färsen i frysen är slut. Nej då får det bli något annat istället;)

  • The_mama97mia 30 oktober 2011

    Håller med Misty, jag gör meny efter vad som är i säsong och till extrapris!

  • MrsC 30 oktober 2011

    Snabb kålpudding

  • DoctorWho 12 november 2011

    Jag undrar vem som vann?

  • farmoringer 12 november 2011

    Jag handlar ofta billigt och extrapris och lägger i frys.
    Jag gör alltid veckomeny, men då ofta på det som ligger i frysen.
    Rester är ganska så tacksamt egentligen. Gör pytt i panna, makaronipudding eller ugnsbondomelett på dina rester..

  • gladavmat 12 november 2011

    Skrivet av Misty09 den 24 okt 2011

    Kul idé(Y) och lärorik! Inte dumt att kanske spara en slant till annat!

    Mitt tips är att laga maträtter som drygas ut istället för "hel mat"

    Byt falukorv i ugn mot korvstroganoff eller sjömansgryta gjord på falukorv. En korvring räcker då till två mål mat istället för en.

    Byt köttbullar mot en sats köttfärssås. Ta undan en skvätt och gör en köttfärspaj. Då har helt plötsligt 500g färs räckt till två olika middagar.

    Istället för hel stekt kyckling, gör en gryta på hälften med ex currysås och grönsaker. Gör soppa eller paj på resten så har en kyckling helt plötsligt räckt till två middagar.

    Ja, du förstår tänket kanske.



    I lördags åt vi plankstek då blev det mos kvar. I söndags åt vi köttfärssås och spagetti då blev det köttfärssås kvar. Idag fick det därför bli Shepards paj, gratinerad i ugnen. Fyllde bara ut med lite grönt och vips hade vi fått ett "gratis" mål mat kändes det som.

    Överlag tycker jag att soppa, hemgjord pizza, paj och piroger är bra restmat som nästan kan kokas "på en spik"

    Ska bli spännande att få följa detta expriment så återkom gärna och tala om hur det går :)

    Gillar ditt tänk!!!

  • Mistys 13 november 2011

    Tack{embarrassed}

    Detta sätt att tänka och laga mat på räddade vår ekonomi på 80-talet från att krascha totalt då vi levde på en lön under flera år.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.